Wielki festiwal serialowego fenomenu
Od 19 do 22 maja czeka nas największe wydarzenie związane z tym wielkim fenomenem kulturalnym ostatniej dekady. Pierwszy raz w Polsce odbędzie się bowiem wydarzenie, które tak kompleksowo prezentuje zjawisko, jakim jest nowa fala seriali autorskich.
Festiwal NInA Wersja Beta odbędzie się już po raz drugi, a co roku poświęcony jest innemu zjawisku związanemu z kulturą cyfrową. Spotkanie fanów, twórców i krytyków to także doskonała formuła dyskusji o wielkim, międzynarodowym sukcesie serialowej manii!
Wszyscy bierzemy udział w serialowej rewolucji: oglądamy seriale już nie tylko w telewizorze, lecz i na komputerze, w komórce, przekazywane są na płytach i pobierane z internetu. Nowe sposoby odbioru i rozwój technologii to także nowe możliwości prowadzenia narracji. Obok tradycyjnych seriali coraz częściej pojawiają się więc interaktywne i transmedialne produkcje. Jak się robi serial telewizyjny? Kim jest showrunner? Jakie mechanizmy produkcji, edukacji i finansowania stoją za sukcesem amerykańskich tytułów? Co sprawia, że w niektórych europejskich krajach powstają wybitne produkcje, a w innych jest ich niewiele? Kto ogląda seriale w Polsce? — tego wszystkiego dowiemy się już 19 maja dzięki Festiwalowi NInA Wersja Beta, kilkudniowemu świętu nowej kultury audiowizualnej, organizowanemu przez Narodowy Instytut Audiowizualny.
Fenomen Nordic Noir
Kto z nas nie zna takich serialowych hitów jak „Most nad Sundem” czy „Pakt”? Wszystkie te produkcje można zobaczyć teraz w ramach zbliżającego się festiwalu. Szczególnie popularne stały się ostatnio kryminalne seriale skandynawskie. Dlatego tej części telewizyjnego fenomenu poświęcona zostanie poważna część imprezy. Nordic Noir, czyli właśnie fenomen skandynawskich kryminałów, podbił najpierw światowy rynek literacki, a zaraz potem telewizję.
Ponadto podczas festiwalu będzie można niemal w pigułce poznać najciekawsze zjawiska serialowe ostatnich lat. Goście i uczestnicy zastanowią się wspólnie nad rynkiem seriali w Polsce, m.in. nad tym, kiedy przestaniemy tęsknić za „Wojną domową”? Czy stać nas tylko na kopiowanie zagranicznych formatów? Jak mądrze wspierać ambitne seriale? Jaką drogę przeszły polskie seriale od swoich początków w latach 60. do dzisiaj?
Festiwal będzie też okazją, by przypomnieć sobie polskie produkcje sprzed lat — pierwszy polski serial „Barbarę i Jana” oraz „Stawiam na Tolka Banana” — w zestawieniu z ambitnymi nowościami: „Głęboką wodą” i „Ekipą”.
„Zobaczymy portret polskiej branży serialowej i serialowej publiczności, a także pierwszy pełnometrażowy dokument poświęcony amerykańskim twórcom seriali — tzw. showrunnerom. Zaprosimy też na przegląd serialowych nowości prosto z targów MIPTV w Cannes i poznamy zwycięzców konkursu MIPDrama Screenings — twórców belgijskiego thrillera »Public Enemy«” — zapraszają organizatorzy.
Polska premiera
W trakcie festiwalu nie zabraknie sensacyjnie zapowiadających się premier. Kilka miesięcy przed telewizyjną premierą zaprezentowany zostanie pierwszy odcinek „Artystów” — oryginalnego, koprodukowanego przez TVP2 i NInA serialu o fikcyjnej, publicznej scenie teatralnej w Warszawie.
Serial nawiązuje do najlepszych tradycji — polskiego „Domu” i amerykańskiego „Mad Men”. Akcja rozgrywa się w teatrze: fikcyjnym, ale mającym wiele wspólnego z dzisiejszą Polską, a także środowiskiem celebrytów oraz gwiazd sceny i kina. Zaczyna się jak u Hitchcocka — znalezieniem zwłok dyrektora, a później emocje i dawka humoru rosną jeszcze bardziej. Pojawia się też duch Wojciecha Bogusławskiego, założyciela Teatru Narodowego.
W planach nie zabraknie także innych, niefilmowych atrakcji. Na wielkim ekranie przedpremierowo emitowane będą pilot serialu „Tymek i Mistrz” oraz odcinki innych seriali dla najmłodszych: „Kacpra i Emmy”, „Pamiętników Florki”, „Parauszka i Przyjaciół” oraz „Hip-Hip i Hurra”.
Ponadto odbędą się familijne warsztaty edukacyjne: na dziedzińcu pokaz modelowania i warsztat 3d, casting do filmu przygodowego i warsztat projektowania plakatów serialowych. Dodatkowo swoje podwoje otworzą Mobilne studio Fiki Miki, Studio Komiksowe i Wytwórnia Plakatów. Na wybrane warsztaty obowiązują zapisy.
Czym jest NInA?
Komu zawdzięczamy tę prestiżową imprezę? Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) to nowoczesna instytucja kultury, która już od dekady zajmuje się digitalizacją, udostępnianiem i promocją polskiego dziedzictwa audiowizualnego. Misją statutową NInA jest gromadzenie, archiwizacja, rekonstrukcja i udostępnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej, muzycznej oraz teatralnej.
NInA działa w sieci i poza nią. Swoje nieustannie powiększające się zasoby publikuje w internecie. W serwisie Ninateka (www.ninateka.pl) udostępnia ponad 6 tys. materiałów audio i wideo dotyczących kultury. Od niedawna wszystkie archiwizowane przez NInA zbiory, prawie 14 tys. materiałów, można przeglądać w stacjonarnym Archiwum NInA w nowej siedzibie Instytutu. NInA jest wydawcą internetowego pisma o kulturze — Dwutygodnik.com — które na bieżąco relacjonuje i opiniuje życie kulturalne oraz społeczne w kraju i za granicą, a także serwisu edukacyjnego Muzykoteka Szkolna (www.muzykotekaszkolna.pl), zwiększającego zainteresowanie muzyką wśród dzieci i młodzieży.
Działalność internetową dopełniają wydarzenia realizowane stacjonarnie przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 na warszawskim Służewie, m.in. projekcje filmowe, wystawy, debaty, warsztaty, seminaria i konferencje zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów sztuki audiowizualnej, w tym rodzin z dziećmi, młodzieży i seniorów. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.
NInA kształci świadomego odbiorcę i twórcę kultury audiowizualnej, prowadzi działania z zakresu edukacji audiowizualnej oraz kultury 2.0, współpracuje z ekspertami w zakresie nowych mediów, prawa autorskiego, archiwizacji i rekonstrukcji cyfrowej.
Instytut od początku swojego istnienia jest także wydawcą wielu unikatowych na rynku serii DVD i CD przedstawiających wybitne polskie filmy animowane i dokumentalne, jak również najnowszą twórczość współczesnych kompozytorów oraz reżyserów teatralnych i operowych. NInA koprodukuje filmy fabularne i dokumentalne, takie jak nominowana do Oscara „Joanna” Anety Kopacz, „Hiszpanka” Łukasza Barczyka, „Ziarno prawdy” Borysa Lankosza czy „Inny świat” Doroty Kędzierzawskiej.