Informacje

Nieuczciwa energia

Longina Grzegórska-Szpyt

  • Opublikowano: 18 czerwca 2016, 10:36

  • 2
  • Powiększ tekst

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta wszczął kolejne postępowanie przeciw firmom za nieuczciwe praktyki biznesowe, naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Jeszcze nie zakończyło się postępowanie przeciw firmie Telekomunikacja dla domu, której akwizytorzy podszywali się pod przedstawicieli dużego operatora telekomunikacyjnego, a już rozpoczęło się kolejne. Tym razem chodzi o nieuczciwą sprzedaż energii elektrycznej.

Dwie firmy: Polski Prąd z Warszawy i Multimedia Polska Energia z Gdyni oferujące sprzedaż energii elektrycznej, zawierały umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, za pośrednictwem akwizytorów odwiedzających konsumentów w domach. Ze skarg złożonych do Urzędu wynika, że akwizytorzy wprowadzali klientów w błąd, informując, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej, a celem ich wizyty nie jest podpisanie nowej umowy tylko np. wypełnienie ankiety czy sprawdzenie licznika energii elektrycznej.

"Wielu konsumentów nie zdawało sobie sprawy z tego, że składając podpis na podsuwanych im dokumentach zawiera umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej" – wyjaśniał Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Tymczasem każdy przedsiębiorca ma obowiązek, w sposób jasny i zrozumiały, poinformować konsumenta o swojej tożsamości i o celu kontaktu. Ponadto, od każdej umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może odstąpić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Jak natomiast wynika ze skarg, przedstawiciele spółek Polski Prąd i Multimedia Polska Energia nie informowali swoich klientów o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz nie przekazywali im wzoru oświadczenia o odstąpieniu od takiej umowy. Takie praktyki, zdaniem Urzędu, są niezgodne z prawem, ponieważ utrudniają a nawet uniemożliwiają konsumentom skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy.

W obu postępowaniach firmą, którym urzędnicy dowiodą stosowanie nieuczciwe praktyk, grożą wysokie kary finansowe. Tymczasem spółka Multimedia Polska, broni się przed zarzutami wskazując, iż korzystała z akwizytorów firm zewnętrznych i sama reagowała na doniesienia konsumentów o nieprawidłowościach.

LG-S

Powiązane tematy

Komentarze