Informacje

Polskie płatności mobilne wchodzą do urzędów

Marek Siudaj

Marek Siudaj

Redaktor zarządzający wGospodarce.pl

  • Opublikowano: 18 grudnia 2016, 10:29

    Aktualizacja: 18 grudnia 2016, 14:55

  • 0
  • Powiększ tekst

Po niespełna dwóch latach istnienia system płatności mobilnych BLIK, stworzony przez polskie banki ma już prawie 3 mln użytkowników, a miesięczna liczba transakcji przekracza milion.

Jakie są plany Polskiego Standardu Płatności, dotyczące rozwoju BLIKA?

Grzegorz Długosz, prezes firmy Polski Standard Płatności, operatora systemu płatności BLIK: Rozpoczęliśmy właśnie wielokanałową kampanię reklamową naszego systemu, która potrwa kilka miesięcy. Chcemy dotrzeć do osób, które mają BLIKA w swoich aplikacjach bankowych i pokazać jak wygodne i łatwe są płatności, wypłacanie pieniędzy i dokonywanie przelewów w naszym systemie. Bylibyśmy bardzo zadowoleni, gdyby w przyszłym roku udało się przekroczyć liczbę 4 milionów osób, dla których płatność mobilna jednoznacznie kojarzyć się będzie z BLIKIEM. Codzienne statystyki transakcji potwierdzają ogromny potencjał BLIKA. Tendencje wzrostowe widoczne są szczególnie w ostatnim czasie. W listopadzie rozliczyliśmy ponad 1,15 mln transakcji i dynamicznie rośniemy. Mamy dziś prawie 3 miliony użytkowników, a warto przypomnieć, że system płatności mobilnych BLIK nie ma jeszcze dwóch lat. Zbudowanie w tak krótkim czasie znaczącego wolumenu użytkowników, transakcji i rozbudowanej sieci akceptacji jest bardzo dobrym wynikiem.

Nasze długofalowe plany koncentrują się na rozwoju i upowszechnianiu się BLIKA jako integralnej, a przede wszystkim niezwykle użytecznej części bankowości mobilnej. Dlatego pracujemy m.in. nad możliwością płatności zbliżeniowych w technologii NFC, by dokonywanie płatności w terminalach POS było jeszcze wygodniejsze. Pozyskujemy kolejnych uczestników zarówno w roli wydawców jak i agentów rozliczeniowych. Ustalamy także szczegóły wdrożenia płatności BLIK w jednostkach administracji publicznej. Nasza technologia pozwala również na to, by zarówno w funkcji płatniczej, jak i elektronicznego dowodu uwierzytelniania obywatela - tzw.eID krajowy schemat zbudowany był na bazie BLIK.

Gdzie obecnie z BLIKA można korzystać?

Z BLIKA można dziś korzystać w niemal wszystkich sklepach internetowych w Polsce, wypłacać gotówkę z większości, bo z około 15 tys. bankomatów, dokonywać płatności bezpośrednio na numer telefonu w usłudze P2P - w tej chwili jest to możliwe w ING Banku Śląskim, Banku Millennium, Banku Zachodnim WBK, mBanku i PKO Banku Polskim oraz realizować transakcje w ponad 170 tys. terminali płatniczych POS. Za pomocą BLIKA można również dokonywać płatności za towary i usługi podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem infolinii, kupować bilety w biletomatach w środkach komunikacji miejskiej (w Łodzi i Warszawie, przyp.red.) i pracujemy nad wdrożeniem płatności na telefonie bez żadnego dodatkowego urządzenia dzięki naszej aplikacji mPOS.

Jakie zachęty są stosowane - jeżeli są - aby przekonać partnerów, np. sklepy, do zastosowania tego rodzaju płatności?

System BLIK ma charakter otwarty, co oznacza, że każdy może przystąpić do systemu na takich samych zasadach. Obecność w systemie BLIK oznacza dla partnerów wymierne korzyści biznesowe - mają oni bowiem możliwość bezpośredniego dotarcia ze swoją marką i ofertą do milionów klientów korzystających z aplikacji bankowości mobilnej. Dodatkową korzyść dla partnerów stanowią specjalne promocje organizowane wspólnie z BLIKIEM, które pozwalają w krótkim czasie zwiększyć obrót i zbudować bazę nowych klientów. Jednakże szczególny nacisk kładziemy na to, by korzyść z transakcji naszą metodą zauważał każdorazowo użytkownik aplikacji z funkcjonalnością BLIK. Dlatego, poza specjalnymi promocjami i bonusami dla korzystających z BLIKA, rozwijamy nasze produkty i funkcjonalności. Dzięki temu możemy zapłacić już BLIKIEM w e-commerce i m-commerce bez przekierowań i dodatkowych ekranów transakcyjnych - wystarczy jedynie, że potwierdzimy transakcję w mobilnej aplikacji bankowej. Dla klienta to szybkość i wygoda, a dla sklepów to ogromna korzyść, bo zwiększa konwersję - klient częściej kończy proces zakupowy. A jeszcze większym uproszczeniem płatności w sieci jest wprowadzana właśnie metoda tzw. OneClick’a, czyli możliwości płacenia BLIKIEM bez konieczności przepisywania kodu.

Czym różni się model BLIKA od innych stosowanych na rynku - jak choćby nowego Google’a Paya - i jakie to daje firmie przewagi?

BLIK jest pierwszym, otwartym i powszechnym systemem płatności mobilnych w Polsce, stworzonym przez sześć największych polskich banków. Podstawową przewagą BLIKA jest jego wielokanałowość, bezpieczeństwo oraz potencjalna baza użytkowników. Już teraz banki, które udostępniły BLIKA obejmują swoim zasięgiem około 60 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych i obsługują zdecydowaną większość klientów bankowości mobilnej w naszym kraju.

Dziękuję za rozmowę

Powiązane tematy

Komentarze