Defraudacja w Budapeszcie z firmą Alstom w tle
Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) ujawnił w czwartek, że ma podejrzenia, iż podczas budowy nowej linii budapeszteńskiego metra doszło do "poważnych nieprawidłowości" i zalecił Komisji Europejskiej odzyskanie 228 mln euro funduszy unijnych.
Dochodzenie OLAF ujawniło poważne nieprawidłowości - defraudację i możliwą korupcję - i w konsekwencji zaleciło dyrekcji generalnej KE ds. polityki regionalnej odzyskanie 228 mln euro zainwestowanych środków unijnych - podały służby prasowe OLAF, potwierdzając wcześniejsze doniesienia portalu "Politico".
Komisja Europejska potwierdziła, że dostała informacje od OLAF i obecnie je analizuje. Chodzi o budowę czwartej linii budapeszteńskiego metra, której koszt szacowany jest na 1,4 mld euro - podał OLAF. Część jest finansowana ze środków unijnych.
OLAF wydał także Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu "zalecenie" dotyczące 55 mln euro, co stanowi część różnych kredytów udzielonych przez bank na budowę czwartej linii metra. Zalecenia natury prawnej zostały wydane władzom Węgier i Wielkiej Brytanii, gdzie otwarto już dochodzenia – podał urząd.
W Wielkiej Brytanii trzem przedstawicielom firmy Alstom, francuskiego producenta m.in. pociągów, postawiono zarzuty w sprawie dotyczącej korupcji w dostawie składów dla budapeszteńskiego metra w latach 2003-08. Szef brytyjskiego oddziału Alstom podał się w marcu do dymisji, odrzucając jednocześnie wszelkie zarzuty.
PAP, MS