Informacje

Fot. Fratria/Julita Szewczyk
Fot. Fratria/Julita Szewczyk

Banknot 500-złotowy wchodzi do obiegu

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 lutego 2017, 12:30

  • Powiększ tekst

Nowy banknot o nominale 500 zł z wizerunkiem króla Jana III Sobieskiego trafił w piątek do obiegu. Ma zapewnić niezakłócony obieg gotówki i zmniejszyć koszty emisji znaków pieniężnych, poinformował Narodowy Bank Polski.

Najwyższy polski nominał, banknot 500-zł, ma wymiary 150 x 75 mm.

Jest o 4 proc. większy od banknotu 200 zł, co ułatwia osobom niewidzącym i słabo widzącym szybkie rozpoznanie nowego banknotu - powiedziała wicedyrektor Departamentu Emisyjno-Skarbcowego NBP Barbara Jaroszek.

Jak podkreśliła nowy pieniądz ma zaawansowane technologicznie zabezpieczenie najwyższej klasy. Wśród najważniejszych zabezpieczeń są też znaki widoczne w świetle UV, w tym kwadrat z napisem: 500 zł, z lewej strony u góry - w kolorze zielonym, fragmenty ornamentów i napisów mikrodrukiem oraz elementy owalu z prawej strony portretu - w kolorze jasnozielonym, numeracja w lewej części banknotu - w kolorze czerwonym. Nitka okienkowa znajduje się w środkowej części banknotu.

Zabezpieczenia można sprawdzać dotykiem, oglądając banknot pod światło, lub patrząc na niego pod kątem.

Na przedniej stronie nowego banknotu widnieje wizerunek króla Jana III Sobieskiego.

Król jest zwrócony w stronę herbu rodu Sobieskich, a po lewej stronie widać szyszak husarski - symbol dokonań militarnych władcy - wskazała Barbara Jaroszek. Całość utrzymana jest w kolorystyce różnych odcieni brązowego, niebieskiego, bordowego i zielonego.

Na rewersie najwyższego polskiego nominału znalazł się wizerunek orła w koronie oraz grafika przedstawiająca pałac w Wilanowie.

Jak powiedziała Jaroszek, zgodnie z rozporządzeniem emisyjnym NBP wprowadził do obiegu 50 mln sztuk nowych banknotów. Większość przeznaczona jest na zapas strategiczny NBP.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych