Informacje

Gróbarczyk: „Polska była białą plamą na mapie śródlądowych dróg wodnych w Europie”

Arkady Saulski

Arkady Saulski

dziennikarz Gazety Bankowej, członek zespołu redakcyjnego wGospodarce.pl, w 2019 roku otrzymał Nagrodę im. Władysława Grabskiego przyznawaną przez Narodowy Bank Polski najlepszym dziennikarzom ekonomicznym w kraju

  • Opublikowano: 8 czerwca 2017, 13:51

  • Powiększ tekst

Przemysł stoczniowy i gospodarka morska są jednym z filarów Planu Morawieckiego a podpisanie konwencji AGN sprawia, iż Polska nie może już zawrócić z drogi zmian - mówił podczas inauguracji 5 Kongresu Morskiego Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk

Połączenie Odry z Łabą i Dunajem, utworzenie Węzła Odrzańskiego - oto jedne z wielu priorytetów gabinetu ministra Gróbarczyka, które nakreślił w swoim wystąpieniu inaugurującym 5 Międzynarodowy Kongres Morski.

Inwestycje, likwidacja wąskich gardeł na Odrze, udrożnienie rzeki jako takiej - oto najważniejsze wyzwania stojące przed ministerstwem. Jak wskazał Marek Gróbarczyk: "Transport węgla kanałem gliwickim musi być możliwy - właśnie dzięki drogom śródlądowym". Podkreślił, że tego rodzaju inwestycje doprowadzą w dłuższej perspektywie do poprawy transportu i sprawią, że węgiel dopłynie, przy pomocy śródlądowych dróg wodnych, aż do Bałtyku.

Czytaj też Rozwój gospodarki morskiej priorytetem rządu

Najistotniejsze jednak jest doprowadzenie do IV klasy żeglowności polskich szlaków wodnych - podkreślał minister Gróbarczyk. W tym właśnie celu utworzono konsorcjum w którym liderami są porty. To właśnie ta instytucja ma przygotować stadia wykonalności inwestycji a także raporty dotyczące środowiskowego wpływu ponownego użeglownienia rzek. Plan ma być przemyślany i koherentny, a jego realizacja efektywna.

Polska była przez lata białą plamą w sieci TEN-T (czyli międzynarodowej sieci transportowej, obejmującej też drogi wodne) - mówił minister Gróbarczyk i podkreślał, iż jego zadaniem jest odwrócenie tego trendu. Transport drogami rzecznymi jest jednym z najbardziej ekologicznych i wydajnych pod względem kosztów środkiem transportu towarów. Dla Polski jego odbudowa mogłaby być prawdziwą, gospodarczą rewolucją

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych