Koncerny tytoniowe szykują ekspansję e-papierosów
W ostatnich latach liczba użytkowników elektronicznych papierosów (ENDS) wzrosła na świecie do kilku milionów. Analitycy szacują, że obrót tymi urządzeniami może nawet przewyższyć zakup tradycyjnych papierosów.
W odpowiedzi na obecne warunki Altria Group (konsorcjum składające się z Philip Morris International, Philip Morris USA i Philip Morris Capital Corporation) planuje rozszerzenie i zróżnicowanie swojej oferty. Amerykański producent Marlboro pod koniec kwietnia przekazał oficjalną wiadomość o wprowadzeniu na rynek e-papierosa w przeciągu najbliższych 6 miesięcy. Szczegóły mają pojawić się w czerwcu.
Poinformował także o spadku wartości marki Marlboro o więcej niż 5% w stosunku do roku poprzedniego. Dla porównania, producenci bezdymnych wyrobów tytoniowych tacy jak Copenhagen czy Skoal odnotowują regularny wzrost wartości co kwartał o 3%.
Firmy działające w branży tytoniowej są świadome odchodzenia konsumentów od standardowego palenia. Dlatego tak ważne jest dla koncernów tytoniowych inwestowanie w alternatywne wyroby tytoniowe, do których można zaliczyć nie tylko wspomniane e-papierosy, ale również tabakę czy tytoń do żucia.
Sytuacja w Polsce
Elektroniczne inhalatory nikotyny w Polsce dostępne są w sprzedaży bezpośredniej i internetowej. Nie ma zapisu prawnego zabraniającego kupowania e-papierosów przez niepełnoletnich. Szacuje się, że w naszym kraju sprzedaje się około 15 tysięcy sztuk pełnych zestawów e-papierosów miesięcznie, nie licząc wymiennych wkładów.
Z badań Śląskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Queen Mary University of London wynika, że 1 na 5 uczniów próbował kiedykolwiek e-papierosa, 3% badanych (15-24 lata) nigdy nie paliło papierosów, ale ma za sobą doświadczenie z ENDS. Komisja Europejska szacuje, że rynek e-papierosów w Polsce to ok. 300 tys. konsumentów o wartości blisko 1 mln złotych.
- Ze względu na brak regulacji e-papierosy są sprzedawane w Polsce przez Internet i szeroko promowane. Sprawia to, że dostęp do nich mają również niepełnoletni. Mamy nadzieję, że polscy ustawodawcy pójdą za przykładem innych krajów i jak najszybciej stworzą odpowiednie zapisy prawne - komentuje Łukasz Salwarowski, prezes Stowarzyszenia MANKO, inicjator kampanii Lokal Bez Papierosa.pl.
Opr. Jas