Informacje

autor: Poczta Polska
autor: Poczta Polska

E-administracja zaczyna się na Poczcie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 14 lutego 2018, 15:55

  • Powiększ tekst

W blisko 4700 placówkach Poczty Polskiej na terenie kraju można bezpłatnie założyć Profil Zaufany, który umożliwia załatwienie spraw urzędowych online. Poczta Polska, choć jest firmą o charakterze biznesowym, pełni też ważną rolę w misji społecznej - wskazał przedstawiciel spółki Paweł Kopeć

Poczta Polska, choć jest firmą o charakterze biznesowym, pełni również ważną rolę w misji społecznej. W ramach realizacji programu Polska Cyfrowa chcemy wpisać się w misję docierania do obywateli, którzy chcą korzystać z usług cyfrowych. Dążymy do tego, żeby być partnerem dla państwa oraz obywateli i stać się narodowym operatorem cyfrowym” - powiedział dyrektor sprzedaży Poczty Polskiej i członek zarządu Poczta Polska Usługi Cyfrowe (PPUC) Paweł Kopeć.

Wskazał, że spółka ma „kompetencje, doświadczenie i rozwinięte technologie”, by włączyć się w cyfryzację państwa, m.in. poprzez obsługę systemu e-korespondencji, która pozwala na cyfrowy kontakt pomiędzy państwem i obywatelami.

Chcemy wspierać cyfryzację administracji wśród osób zagrożonych cyfrowym wykluczeniem. Duża część społeczeństwa ma dostęp do internetu, ma komputer, wie, jak się posługiwać smartfonem, ale wciąż jest bardzo dużo osób, które z komputera nigdy nie korzystały. W związku z tym Poczta Polska dzięki swojej sieci placówek w każdej gminie oraz listonoszy i kurierów widzi miejsce dla siebie, jako wsparcie przeciwdziałaniu cyfrowemu wykluczeniu - zaznaczył szef IT PPUC Łukasz Czechowski.

Operator pocztowy jest jedynym z partnerów administracji państwowej świadczącym możliwość potwierdzenia elektronicznej tożsamości, która umożliwia korzystanie z elektronicznych usług administracji publicznej. Profil Zaufany można założyć w placówce pocztowej po zweryfikowaniu dowodu osobistego. Działa on w ramach Konta Zaufanego na stworzonej przez operatora platformie cyfrowych usług pocztowych Envelo. Jak znaczył Czechowski, usługa jest bezpłatna.

Profil Zaufany daje dostęp do szeregu elektronicznych usług administracji publicznej. Na platformie ePUAP możemy m.in. złożyć wniosek o dowód osobisty, paszport, odpis aktu małżeńskiego. Można też sprawdzić i złożyć dokumenty rozliczeniowe w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Profil daje również dostęp do podpisu elektronicznego wykorzystywanego w e-administracji - tłumaczył.

Przypomniał, że od 1 stycznia br. każdy płatnik VAT musi wysyłać do Ministerstwa Finansów Jednolity Plik Kontrolny (JPK_VAT), który musi być podpisany podpisem elektronicznym - potwierdzonym m.in. Profilem Zaufanym.

Poinformowano, że PP pracuje obecnie nad możliwością uwierzytelnienia elektronicznej tożsamości w dowolnym miejscu, również w domu za pośrednictwem 24 tysięcy listonoszy i kurierów wyposażonych w tablety.

Widzimy w tym ogromną szansę nie tylko w udostępnieniu cyfrowych usług w mniejszych miejscowościach, ale także dla osób starszych, chorych i niepełnosprawnych - wskazał Czechowski.

Wiceprezes PPUC Michał Putkiewicz podkreślił, że potwierdzenie elektronicznej tożsamości to jedna z e-usług oferowanych przez Pocztę Polską. Za pośrednictwem platformy Envelo można m.in. zaprojektować i kupić online, a następnie wydrukować znaczek pocztowy, opłacić i wydrukować etykietę na paczkę pocztową, nadać e-kartkę, a także otrzymać tradycyjny list w zeskanowanej formie na swoją e-skrzynkę Envelo.

Projekt e-skrzynki i e-doręczeń realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji w ramach programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. W ubiegłym roku pomiędzy ówczesnym Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa oraz Ministerstwem Cyfryzacji, a Pocztą Polską i jej spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe podpisano porozumienie, które dotyczy integracji systemów informatycznych administracji państwowej z platformą Envelo.

SzSz (PAP)

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych