Informacje

5 firm chętnych na budowę Portu Centralnego

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 6 marca 2018, 11:37

    Aktualizacja: 6 marca 2018, 11:38

  • Powiększ tekst

Pięć firm i konsorcjów jest chętnych na opracowanie koncepcji budowy Portu Centralnego w Porcie Morskim w Gdańsku. Planuje się przeznaczyć kilkaset hektarów terenu Zatoki Gdańskiej pod nowe, uniwersalne terminale. Pierwsze mogą być gotowe w 2024 roku

Rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Agata Kupracz poinformowała że otwarto oferty na ogłoszony w ostatnich dniach grudnia 2017 r. przetarg na koncepcję budowy Portu Centralnego.

ZMPG będzie wybierać spośród pięciu ofert doświadczonych firm - podkreśliła.

Do przetargu stanęło jedno przedsiębiorstwo (ILF Consulting Engineers Polska) oraz cztery konsorcja (1. Industria Project i Europrojekt Gdańsk; 2. Sweco Consulting i Wuprohyd; 3. IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, IDOM Consulting, Engineering, Architecture, S.A.U. oraz Arcadis i Berenguer Ingenieros S.L.; 4. Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego i Mosty Gdańsk).

Wykonawca będzie miał 10 miesięcy na opracowanie kompletnej koncepcji Portu Centralnego.

To duży krok do przodu w kwestii budowy Portu Centralnego. Otwarcie ofert, a później wyłonienie wykonawcy, to wyraźny sygnał, że jesteśmy zdeterminowani i chcemy, by Port Centralny powstał. Zależy nam na tym, by koncepcja została opracowana z najwyższą starannością, dlatego uważnie będziemy przyglądać się ofertom - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes ZMPG S.A, Łukasz Greinke.

Przedmiotem zamówienia jest wykonanie wielobranżowej koncepcji zagospodarowania Portu Centralnego. Opracowanie to ma zawierać m.in. analizę popytu na towarowo-pasażerski transport morski, zarówno krajowy, jak i europejski czy globalny oraz prognozy długookresowych zmian popytu na ten transport do roku 2050.

Firma, która ostatecznie zajmie się opracowaniem koncepcji, będzie zobowiązana także do przeprowadzenia inwentaryzacji istniejącej infrastruktury technicznej (drogowej, kolejowej czy hydrotechnicznej).

Od wykonawców ZMPG wymaga zespołu ekspertów, wśród których znajdą się doświadczeni architekci, hydrotechnicy czy eksperci do spraw infrastruktury drogowej i kolejowej. W ramach prac mają powstać trzy warianty koncepcji Portu Centralnego. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową, a jeden z nich także rekomendację wykonawcy.

Koncepcja musi być poparta szerokimi analizami. Chcemy mieć szczegółową wiedzę w zakresie kosztów i korzyści, sposobów etapowania inwestycji, ingerencji w istniejący układ drogowo-kolejowy czy bezpieczeństwa manewrowania i cumowania jednostek. To bardzo złożony projekt - wyjaśnił wiceprezes ZMPG ds. infrastruktury, Marcin Osowski.

Port Centralny to flagowa inwestycja Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Docelowo, na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy dla ładunków ro-ro.

Inwestycja ma zostać zrealizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego i zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali w zależności od potrzeb prywatnych operatorów.

Budowa Portu Centralnego wg. Strategii Rozwoju Portu Gdańsk do 2027 r. jest priorytetowym zadaniem ZMPG, które uzyskało już akceptację rządu.

Według planów faza dokumentacyjna Portu Centralnego ma się rozpocząć w 2019 roku, natomiast realizacja projektu - po roku 2020. Koszt inwestycji ZMPG szacuje na około 6-9 mld zł. (PAP)SzSz

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych