Informacje

autor: fot. Pixabay
autor: fot. Pixabay

Facebook stanie przed sądem?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 grudnia 2018, 20:24

  • Powiększ tekst

Prokurator generalny Dystryktu Kolumbii Karl Racine pozwał Facebook w związku ze skandalem firmy Cambridge Analytica, która weszła w posiadanie danych wielu milionów użytkowników serwisu i wykorzystała je w kampanii wyborczej - poinformował w środę „Washington Post”.

Cambridge Analytica, firma która zajmowała się konsultingiem politycznym, pozyskała dane kilkudziesięciu milionów użytkowników Facebooka; były one wykorzystywane do profilowania użytkowników pod kątem preferencji wyborczych i wpływania na ich polityczne decyzje - przypomina waszyngtoński dziennik.

Pozew prokuratora generalnego Dystryktu Kolumbii (Waszyngtonu) to zapewne dopiero początek tego typu problemów, jakie czekają zarząd Facebooka, gdyż należy oczekiwać, że będzie on pozwany przez regulatorów rynku i inne instytucje federalne - pisze „WP”.

Powołując się na rozmówcę, który zna szczegóły pozwu Racine’a, dziennik pisze, że może on zostać rozszerzony o dodatkowe zarzuty.

Facebook nie zdołał ochronić prywatności swych użytkowników i wprowadził ich w błąd w sprawie tego, kto miał dostęp do ich danych i w jaki sposób były one wykorzystywane” - napisał w oświadczeniu Racine. Wyjaśnił, że blisko połowa mieszkańców Dystryktu Kolumbii została narażona w ten sposób na zagrożenie płynące z udostępnienia ich danych.

Facebook na razie nie skomentował doniesień „WP”; notowania jego akcji spadły w środę rano o 3,9 proc.

Za usługi, które Cambridge Analytica nazywała „mikrotargetowaniem behawioralnym” oraz wykorzystaniem analizy osobowości i danych demograficznych do wpływania na masowe zachowania wyborców, sztab wyborczy Donalda Trumpa zapłacił od czerwca 2016 roku co najmniej 6,2 miliona dolarów.

W kwietniu Facebook poinformował, że Cambridge Analytica może mieć dane 87 mln użytkowników serwisu; wcześniej oceniano, że firma ta, która była zaangażowana w kampanię Trumpa, pozyskała nielegalnie dane 50 mln klientów Facebooka.

Kontrowersyjne praktyki firmy doradczej ujawnił w marcu brytyjski dziennik „The Observer”.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych