Informacje

Interakcje / autor: Pixabay
Interakcje / autor: Pixabay

Szkoła? Polacy chętniej uczą się z YouTube'a

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 19 listopada 2019
  • 21:45
  • 1
  • Tagi: edukacja Influencer Influencerzy młodzi nauka Polska Polski YouTube poradniki szkoła twórca twórcy YouTube YouTube Polska
  • Powiększ tekst

Ludzie na całym świecie korzystają z YouTube, nie tylko by oglądać teledyski, ale by uczyć się nowych rzeczy i rozwijać swoje pasje. Często też młodzi przyznają, że na YouTube wiedza przez pasjonatów podawana jest atrakcyjniej i przystępniej niż w szkole

Według badania Kantar, przeprowadzonego na zlecenie YouTube, aż 88 proc. korzysta z platformy, aby nauczyć się czegoś konkretnego poprzez oglądanie tzw. tutoriali - materiałów instruktażowych. 79 proc. osób przyznaje, że filmy na YouTube pomagają w zdobywaniu nowych umiejętności związanych z ich hobby lub zainteresowaniami, a 73 proc. ogląda materiały, które popularyzują wiedzę i pomagają w nauce.

Każdego dnia na YouTube treści związane z nauką mają 500 milionów wyświetleń, a użytkownicy platformy udostępniają milion tutoriali*. Niezależnie od tego, czy chodzi o przygotowanie się do egzaminu czy o zdobycie umiejętności w rzucie oszczepem - coraz więcej osób szuka informacji oraz inspiracji na YouTube. Wiele z nich czerpie wiedzę od niesamowitej społeczności twórców edukacyjnych takich Emce, Mówiąc Inaczej, Arlena Witt czy Uwaga! Naukowy Bełkot, których atrakcyjne i profesjonalne treści zarówno uczą, jak i są po prostu świetną edu-rozrywką.

Według najnowszego badania przygotowanego przez Kantar na zlecenie YouTube** , oglądanie filmów pomagających zdobywać wiedzę deklaruje 73 proc. badanych. Dla wielu z nich (69 proc.) to również YouTube był platformą pierwszego wyboru w poszukiwaniu treści popularnonaukowych i edukacyjnych, a zdecydowana większość (86 proc.) ocenia je jako pomocne. Co ciekawe, platforma okazuje się być w tej kwestii niezwykle pomocna uczniom i ich opiekunom. Ponad połowa rodziców i aż 2/3 nastolatków (kategoria wiekowa 14-17 lat) korzysta z filmów na YouTube podczas odrabiania prac domowych lub przygotowywania projektów w szkole.

Nauka na YouTube niejedno ma imię. Razem z twórcami zgłębiać można zarówno zawiłe równania z zakresu matematyki (Matemaks, Khan Academy) czy informatyki, przygotować się do matury pod Okiem Chemika, czy rozwiewać wątpliwości związane z wymową słowa w obcym języku (Arlena Witt). Co ciekawe, bardzo dużą popularnością cieszą się materiały związane z kosmosem i astrofizyką - w zgłębianiu astronomii i wiedzy o kosmosie może pomóc kanał Astrofaza.

Infografika / autor: YouTube
Infografika / autor: YouTube

Porady na wszystko

Użytkownicy na całym świecie oglądają filmy poradnikowe na YouTube - materiały z “how to” w tytule miały ponad miliard godzin wyświetleń w 2018 roku***. To także jedna z najpopularniejszych kategorii wśród polskich użytkowników. Aż 88 proc. badanychprzyznaje, że ogląda filmy, które uczą, jak zrobić coś konkretnego (np. jak coś ugotować czy upiec, naprawić etc.). Dla 75 proc. z nich YouTube był pierwszym miejscem, w którym szukali odpowiedzi na pytanie “jak coś zrobić”. Tutoriale są bardzo popularne na smartfonach - ponad połowa użytkowników (55 proc.) ogląda tego typu filmy na urządzeniach mobilnych. Zdecydowana większość ocenia je jako pomocne (87 proc.), a 69 proc. badanych stwierdziło, że w przyszłości ponownie skorzysta z YouTube, aby sprawdzić jak coś zrobić.

YouTube nie tylko bawi, nie tylko uczy, ale także inspiruje do działania. Aż 79 proc. badanych deklaruje, że rozwija na YouTube swoje pasje czy hobby. Wśród nastolatków ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi aż 85 proc. Tutaj YouTube również jest miejscem, do którego zaangażowany użytkownik kieruje swoje pierwsze kroki, tak deklaruje 78 proc. badanych.

Filmy, dzięki którym można rozwijać swoje pasje i hobby, są doceniane przez użytkowników platformy - 85 proc. badanych oceniło je jako bardzo pomocne lub pomocne. Wśród najpopularniejszych znajdziemy wideo związane ze sportem i aktywnością fizyczną, gotowaniem czy motoryzacją.

Prawdziwi pasjonaci

A po jakie kanały z tych kategorii najchętniej sięgają użytkownicy? Wśród kanałów, które pomagają w nauce, odrabianiu prac domowych czy w ciekawy sposób przekazują wiedzę, największą popularnością cieszy się Historia bez cenzury. Tworzone przez Wojciecha Drewniaka i Tomasza Okonia filmy śledzi na bieżąco ponad 1 mln subskrybentów. W czołówce najbardziej rozpoznawalnych kanałów w tej kategorii znajdują się także Polimaty, Nauka. To lubię, Uwaga! Naukowy Bełkot, Matemaks, Mówiąc Inaczej, Arlena Witt, Astrofaza czy Emce.

Dane YT1 / autor: YouTube
Dane YT1 / autor: YouTube

Dane YT2 / autor: YouTube
Dane YT2 / autor: YouTube

Jak podkreślają przedstawiciele YouTube, w YouTube starają się budować relacje pomiędzy twórcami oraz ich fanami.

Zależy nam także na tworzeniu społeczności twórców, w których kreatywne osoby mogą nawiązać współpracę i wymieniać się doświadczeniami. Dlatego powstały miejsca, w których YouTuberzy nagrywają swoje odcinki w profesjonalnych warunkach, zdobywają nowe umiejętności i wiedzę przydatną w prowadzeniu kanału. Przestrzenie YouTube Spaces funkcjonują w Londynie, Los Angeles, Tokio, Nowym Jorku, Sao Paulo, Berlinie, Bombaju, Paryżu i Toronto. Polscy YouTuberzy mogą korzystać z tych przestrzeni, jednak są one mniej dostępne niż dla twórców z wymienionych miast. Dlatego od 2016 r. organizujemy w Warszawie YouTube Pop-up Space - tymczasową przestrzeń do nauki, tworzenia i współpracy między twórcami YouTube - podkreślają przedstawiciele firmy w Polsce.

W tym roku YouTube Pop-up Space Warszawa odbywa się w Warszawie w dniach 6-8 listopada. W ciągu 3 dni twórcy będą mogli korzystać z bezpłatnych warsztatów, które pozwolą im zdobyć wiedzę z zakresu produkcji, optymalizacji kanału i budowania strategii na YouTube. Przestrzeń jest przygotowana tak, żeby pobudzić kreatywność i umożliwić współpracę między twórcami, a także wzajemną wymianę doświadczeń.

*Wewnętrzne dane YouTube (globalne)

**Badanie zrealizowane przez firmę Kantar i przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie osób w wieku 14-49 lat korzystających z YouTube przynajmniej raz w tygodniu (osoby w wieku 18-49, N=1000; osoby w wieku 14-17, N=300). Badanie przeprowadzono w październik 2019 r.

***Wewnętrzne dane YouTube (globalne, wyniki dla filmów w języku angielskim)

YouTube jest najpopularniejszą na świecie społecznością internetową pozwalającą milionom ludzi na odnajdywanie, oglądanie oraz dzielenie się oryginalnymi materiałami wideo. Jest to jednocześnie platforma dystrybucji dla producentów twórców oryginalnych treści, a także dużych i małych reklamodawców. Globalnie codziennie na YouTube wyświetlany jest miliard godzin filmów, a platformę odwiedza ponad 1,5 mld zalogowanych użytkowników w miesiącu. Każdego dnia oglądają filmy na swoich urządzeniach mobilnych przez ponad godzinę. W ciągu ostatniego roku czas oglądania filmów w aplikacji mobilnej YouTube wzrósł w Polsce o ponad 85%. Połowa Polaków i Polek w wieku 18-34 lata twierdzi, że spędza na YouTube więcej czasu niż rok temu. Według danych Gemius YouTube dociera do 74 proc. polskich użytkowników internetu miesięcznie (dane z marca 2018). Centrala YouTube LLC mieści się w San Bruno, w Kalifornii i stanowi część firmy Google Inc.

mw

Komentarze