Informacje

Paliwa / autor: Pixabay.com
Paliwa / autor: Pixabay.com

Kryzys w obrocie paliwami za nami?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 10 lipca 2020, 11:10

  • 0
  • Powiększ tekst

Spadki wydań paliw przez PERN, związane z pandemią koronawirusa były największe w kwietniu i wyniosły wtedy ponad 20 proc. w porównaniu do planów, jednak od maja trwa proces odbudowy, poinformował ISBnews prezes PERN Igor Wasilewski

Idąc od końca łańcucha logistycznego, w marcu - zaczęły się spadki sprzedaży paliw na stacjach. Z naszej perspektywy, apogeum kryzysu związanego z koronawirusem przypadło na kwiecień, a od maja trwa systematyczna odbudowa - powiedział Wasilewski w rozmowie z ISBnews.

Jeśli chodzi o dostawy ropy, to rafinerie nie zmniejszyły poboru surowca z rurociągu, natomiast zmniejszyły zakupy realizowane drogą morską - wyjaśnił.

Relatywnie najtrudniejsza sytuacja panowała na rynku importu gotowych paliw drogą morską. Jednakże po znaczącym, kwietniowym zmniejszeniu dostaw tą drogą, już w czerwcu zanotowaliśmy duże zapotrzebowanie na obsługę tankowców i wydania paliw w głąb kraju poprzez bazę paliw w Dębogórzu - dodał.

W Grupie PERN relatywnie najbardziej ucierpiał Naftoport, którego przychody w pierwszym półroczu 2020 roku zmniejszyły się o niemal jedną piątą względem planu na 2020 rok.

W okresie styczeń-czerwiec 2020 r. przeładunki ropy naftowej w Naftoporcie wyniosły około 5,3 mln ton, w porównaniu do 8,3 mln ton rok wcześniej. W efekcie przychody spółki z łącznych przeładunków spadły o ponad 15 proc. - powiedział prezes.

Jak wyjaśnił szef PERN, rok temu Naftoport skorzystał na tzw. kryzysie chlorkowym, gdy przez 46 dni, głównie w II kwartale roku, ropa ze Wschodu nie płynęła rurociągiem „Przyjaźń” i całość dostaw w tym okresie musiała być realizowana drogą morską.

Jednak nawet bez tych dodatkowych wolumenów z powodu kryzysu chlorkowego, ubiegłoroczne przeładunki ropy w Naftoporcie i tak byłyby znacząco wyższe niż w tym roku - podsumował prezes.

PERN to krajowy lider logistyki naftowej i wiodący podmiot w zakresie magazynowania ropy naftowej i paliw płynnych oraz transportu rurociągowego ropy naftowej i paliw. Przychody spółki wyniosły 1,35 mld zł w 2019 roku.

Czytaj też: Orlen coraz bliżej przejęcia Lotosu

ISBnews/KG

Powiązane tematy

Komentarze