TYLKO U NAS
Jak gaming zwraca dług
Nadchodząca, dziewiąta generacja konsol będzie z pewnością przełomowa dla rynku gier. Ale nie tylko, bowiem technologie, które otrzymają gracze zamieszają nie tylko w segmencie gamingowym, ale mogą być wykorzystywane też w innych dziedzinach. Gaming zawsze wpływał na rzeczywistość, jednocześnie czerpiąc garściami z dostępnych technologii, jednak obecnie mamy po raz pierwszy do czynienia z tak ogromnym „zwrotem długu” – pisze w „Gazecie Bankowej” Arkady Saulski
Rok 2020 przyniesie nam prawdziwy przełom w gamingu – najnowsza, dziewiąta generacja konsol jednak, w odróżnieniu od poprzedniczek, nie jest reklamowana poszczególnymi grami, lecz zastosowanymi w konsolach technologiami. Wsparcie dla rozdzielczości 8K i technologii ray tracingu, superszybkie dyski SSD, dźwięk 3D, błyskawiczne, realnie niewidoczne czasy ładowania, wreszcie streaming obliczeń dokonywanych w chmurze, który sprawi, iż gry będą jeszcze większe, bardziej zaawansowane i oferujące potężniejsze możliwości niż wcześniej. A to jedynie kilka innowacji, które wejdą do sektora gamingowego wraz z najnowszą, dziewiątą generacją.
Jednak innowacje te nie będą służyć jedynie gamingowi – technologie wykorzystywane w segmencie gier już od dawna przenikały do innych dziedzin życia codziennego, jednak obecnie możemy mieć do czynienia z przejściem nowatorskich rozwiązań na niespotykaną dotąd skalę.
VR wreszcie zyska na znaczeniu?
(…) „Alyx” firmy Valve łączy elementy klasycznej strzelaniny z symulacją środowiska – gracz poruszając rękawicami jest w stanie przestawić niemal każdy element świata, w efekcie realizm rozgrywki jest bliski rzeczywistości jak jeszcze nigdy dotąd, zaś precyzja ruchów sprawia, iż technologię tę można wykorzystać także poza gamingiem. Jak?
Wykorzystanie szybkiej, zaawansowanej graficznie i precyzyjnie reagującej na ruchy użytkownika technologii VR w medycynie staje się powoli normą, podobnie jak możliwość wirtualnego projektowania skomplikowanych maszyn czy nawet projektów inżynieryjnych. Nie wspominając nawet o symulacji operacji chirurgicznych – łącząc zaawansowane rozwiązania graficzne (pamiętajmy, że dla lekarzy kluczowe są najdrobniejsze nawet detale, barwy tkanek i ich kształt etc.) z precyzyjnym rozpoznaniem ruchu pozwala na przeprowadzenie skomplikowanego zabiegu… w bezpiecznym środowisku VR. Jednak możliwości nowej technologii nie ograniczają się do medycyny – w Azji i USA już powstają oparte na VR… warsztaty samochodowe! Dysponując stosowną dokumentacją techniczną mechanik może posługując się rozwiązaniami VR odnaleźć najdrobniejszą nawet awarię i jej zaradzić.
Prędkość ma znaczenie
Długie okresy ładowania w zaawansowanych grach były przez lata bolączką graczy. (…) Z pomocą przyszedł szybki internet! Streaming pozwala na stosowanie w grach nowych możliwości. Wykreowanie, przykładowo, zaawansowanego miasta, w którym poszczególne, sterowane przez komputer postacie reagują dynamicznie na wydarzenia i decyzje gracza, nie tylko znacząco zwiększa realizm gier, ale daje też możliwość stosowania tych rozwiązań w życiu codziennym.
Skoro o żyjących miastach mówimy, warto tu wspomnieć o polskiej firmie CD Projekt, która w swej nowej grze – „Cyberpunku 2077” – dzięki wsparciu finansowemu, które firma otrzymała od polskiego rządu, udało się stworzyć najbardziej zaawansowaną dotąd symulację wielkomiejskich realiów. Postaci niekontrolowane przez gracza są aktywne w metropolii, reagując nie tylko na poczynania grającego, ale też… na siebie nawzajem!
Dlaczego taka technologia będzie przydatna w życiu codziennym? Przede wszystkim skorzystają na niej uczeni. Tego rodzaju symulacje pozwalają chociażby na analizę zachowań zbiorowych przydatną przy planowaniu ruchu kolejowego, samochodowego, analizie możliwości transportu publicznego. Czas pandemii koronawirusa dodał tu jeszcze jedno wyjątkowo ważne zastosowanie – analiza scenariuszy rozprzestrzeniania się zarazków i chorób. Tym samym grając nawet nie zdajemy sobie sprawy, że uczestniczymy w wielkim eksperymencie. (…)
Gaming zawsze wpływał na rzeczywistość, jednocześnie czerpiąc garściami z dostępnych technologii, jednak obecnie mamy po raz pierwszy do czynienia z tak ogromnym „zwrotem długu”. Medycyna, motoryzacja, socjologia czy nawet – epidemiologia, korzystają z rozwiązań wypracowanych pierwotnie po to aby gracz siedzący przed monitorem bawił się jak najlepiej. Doprawdy, gry komputerowe od dawna już nie są dziedziną niepoważną.
Arkady Saulski
Pełny tekst o innowacjach w gamingu, które przenikają do zycia codziennego oraz więcej informacji i komentarzy o światowej i polskiej gospodarce i sektorze finansowym znajdziesz w bieżącym wydaniu „Gazety Bankowej” - do kupienia w kioskach i salonach prasowych
„Gazeta Bankowa” dostępna jest także jako e-wydanie, także na iOS i Android
Szczegóły, jak zamówić e-wydanie „Gazety Bankowej”, kliknij tutaj