Informacje

Z praca zdalną wiążą się dodatkowe koszty / autor: pixabay.com
Z praca zdalną wiążą się dodatkowe koszty / autor: pixabay.com

Praca zdalna to dodatkowe koszty dla … pracownika

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 stycznia 2021, 12:30

  • Powiększ tekst

Dodatkowe koszty na zorganizowanie przestrzeni do pracy w domu, czyli zakup biurka, wygodnego krzesła, laptopa czy drukarki, poniosło 41 proc. pracujących zdalnie - wynika z badania przeprowadzonego przez Personnel Service. Większość firm nie zwróciła pracownikom poniesionych kosztów.

Według badania, najczęściej wydatki na zaaranżowanie przestrzeni do pracy w swoim domu poniosły osoby od 18. do 24. roku życia – w tej grupie 64 proc. kupiło nowy produkt po przejściu na home office, natomiast wśród 25-34-latków było to 28 proc. Większość pracowników nie mogła liczyć na zwrot kosztów. 4 na 10 pracodawców partycypowało w finansowaniu sprzętu do pracy zdalnej. Jeszcze mniej, bo 17 proc. pracodawców wzięło na siebie pokrycie części opłat za internet czy prąd, ponoszonych przez pracowników po przejściu na pracę zdalną - podaje Personnel Service.

Brakuje odpowiednich regulacji prawnych, które w jasny sposób porządkują kwestię zakupu wyposażenia miejsca do pracy w domu i związanymi ze zdalnym wykonywaniem obowiązków opłatami eksploatacyjnymi. W konsekwencji pracownicy nie wiedzą, czy mogą zwrócić się do pracodawcy z wnioskiem o udział w kosztach.

Wydawać by się mogło, że kwestia wyposażenia pracownika w odpowiedni sprzęt, gdy wysyłamy go na pracę zdalną, jest oczywista. W praktyce okazało się jednak, że tempo w jakim firmy przechodziły na home office powodowało, że część pracowników sprzęt kupowała sama lub korzystała z prywatnego. Można to tłumaczyć ekstremalnymi warunkami, z którymi mieliśmy do czynienia wiosną, ale już teraz, po prawie roku przyszedł moment, żeby to uregulować - mówi Krzysztof Inglot, prezes Personnel Service.

Jego zdaniem przeprowadzone badanie potwierdza, jak istotną kwestią są odpowiednie regulacje, które w jasny sposób wskażą, za co obie strony powinny płacić.

Obecnie przedsiębiorcy mogą kierować pracowników do pracy zdalnej w okresie obowiązywania stanu epidemicznego lub stanu epidemii oraz do trzech miesięcy po ich odwołaniu. Podstawą jest tzw. ustawa covidowa z marca. Żeby rozwiązania dotyczące pracy zdalnej wprowadzić na stałe, potrzebna jest nowelizacja Kodeksu pracy.

Sondaż zrealizowano w dniach 20-23 listopada 2020 r. metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie 1049 osób.

PAP/RO

CZYTAJ TEŻ: Prawo pracowników do bycia offline. Są też wady!

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych