Żabka: Dzięki algorytmom przewidujemy biznes
Sieć dzięki partnerstwu strategicznemu z Microsoft wykorzystuje potencjał nowych technologii. - Dzięki algorytmom jesteśmy w stanie szybko ocenić potencjał sprzedażowy każdego miejsca, w którym otwieramy sklep, ale także pokazać franczyzobiorcy, jakie obroty będzie w nim osiągać - ocenia wiceprezes Żabki
Żabka to dziś więcej niż sklep. To mini centrum usługowo-handlowe, w którym klienci mogą szybko, łatwo i – co w czasie pandemii szczególnie ważne – bezpiecznie załatwić codzienne sprawy. Wygodę klientów i ciągłe doskonalenie oferty wspierają w Żabce nowe technologie. Algorytmy sztucznej inteligencji oceniają potencjał sprzedażowy nowych lokalizacji, ale także dostosowują do nich asortyment. Wykorzystując potencjał najnowszych technologii, sieć we współpracy z Microsoft skutecznie odpowiada na potrzeby zakupowe milionów konsumentów i pomaga franczyzobiorcom lepiej zarządzać placówkami.
W 2018 roku zawarliśmy partnerstwo strategiczne z Microsoft i nadal rozwijamy tę współpracę w wielu różnych obszarach, które dotyczą klientów, franczyzobiorców oraz pracowników centrali naszej firmy. Przez ostatnie lata wdrożyliśmy wiele innowacyjnych rozwiązań m.in. poprawiliśmy aspekt komercyjny działania sklepów, zarządzanie asortymentem, usprawniliśmy proces analizy lokalizacji nowych punktów. Dzięki algorytmom jesteśmy w stanie szybko ocenić potencjał sprzedażowy każdego miejsca, w którym otwieramy sklep, ale także pokazać franczyzobiorcy, jakie obroty będzie w nim osiągać – mówi Tomasz Blicharski, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający Żabka Future.
Żabka najnowsze technologie wykorzystuje już na etapie poszukiwania nowych lokalizacji. Wskazywane są one przy wsparciu algorytmów sztucznej inteligencji. System zwraca uwagę na 2500 różnych parametrów. Począwszy od tego, ile osób przechodzi obok sklepu, ile osób mieszka w pobliżu, jaka jest zamożność klientów czy ich wiek. System dopasowuje także wybór produktów do preferencji lokalnych konsumentów. Klient może więc być niemal pewny, że dostanie to, co lubi i czego najbardziej potrzebuje.
Sieć Żabka to już ponad 7 000 sklepów zlokalizowanych na terenie całej Polski. Żabka na bieżąco analizuje najnowsze trendy w branży oraz stale rozwija swoje kompetencje tak, by jak najbardziej ułatwiać życie konsumentom. Jest świadoma potrzeb i wymagań klientów w obszarze korzystania z technologii cyfrowych podczas codziennych zakupów. Technologia w Żabkach jest często niewidoczna dla klientów, trzeba się dobrze przyjrzeć, aby na przykład odróżnić elektroniczne cenówki od tradycyjnych. Z perspektywy współpracujących z siecią franczyzobiorców elektroniczne cenówki to olbrzymie ułatwienie w sytuacji zmiany cennika czy wprowadzeniu nowych promocji. Dzięki technologii cały proces może trwać zaledwie kilka minut, a nie godzin. Warto dodać, ze Żabka posiada także jedną z największych sieci ekranów digital signage w Polsce, dzięki którym w atrakcyjny i przykuwający wzrok klientów sposób może prezentować promocje, usługi czy nowości w ofercie. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania franczyzobiorcy nie poświęcają czasu na wymianę standardowych plakatów, a dostawcy mogą w ciekawszy sposób zaprezentować swoje produkty w sieci.
Sklep jutra to wachlarz rozwiązań technologicznych, które pozwalają zoptymalizować i zautomatyzować procesy zarówno w sieci handlowej, jak i w poszczególnych punktach sprzedaży. Efekt? Skrócenie czasu obsługi klientów, ciekawsza i bardziej przyjazna komunikacja oferty, lepsze dostosowanie asortymentu do oczekiwań nabywców oraz ulepszenie logistyki. Żabka to format, który jest otwarty na nowe technologie wspierające wygodę klienta i ciągłe doskonalenie oferty – mówi Adam Manikowski, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Technologia pomaga także sieci jeszcze lepiej komunikować się z klientami. Licząca już przeszło 4 mln użytkowników aplikacja żappka cały czas jest rozwijana o nowe funkcjonalności, by być jeszcze bardziej użyteczną i przyjazną dla konsumentów. W aplikacji dzięki Żappka Post można monitorować np. swoją przesyłkę do sklepu, a z kolei dzięki Żappka Pay płacić bezgotówkowo telefonem. Nowego znaczenia nabrało zbieranie punktów lojalnościowych czyli tzw. żappsów, które w sieci można wymienić na ulubione produkty. Żabka w ub. roku umożliwiła klientom przekazywanie punktów na rzecz regionalnych szpitali jednoimiennych w ramach akcji „Ty wymieniasz my podwajamy”, co przełożyło się na zebranie i przekazanie kwoty aż 3 mln złotych na rzecz walki z pandemią.
Żabka rozwija się w Polsce od 23 lat. Na początku tej drogi mało kto myślał zapewne, że zakupy, kawę, odbiór paczki czy wypłatę gotówki będzie można załatwić w jednym miejscu. Dzisiaj to norma, a dla klientów oczekiwana zmiana na lepsze. To, że wspólnie z Żabką możemy kształtować doświadczenia zakupowe milionów Polaków, niezwykle nas cieszy i pozwala z optymizmem i jeszcze większą ciekawością patrzeć w przyszłość, która, mając technologie w tle, będzie przepełniona innowacją – mówi Rafał Albin, dyrektor marketingu i operacji w polskim oddziale Microsoft.
Obecnie w Żabce ponad 10 proc. pracowników centrali sieci zajmuje się rozwiązaniami cyfrowymi. Firma podejmuje wiele działań, które mają na celu podnosić kwalifikacje cyfrowe wszystkich pracowników i franczyzobiorców, by przygotować ich do funkcjonowania w dynamicznie rozwijającej się pod wpływem nowych technologii rzeczywistości biznesowej.
na podst. mat. prasowych, mw
CZYTAJ TEŻ: Mocna Ariya Nissana i wszystko co ważne o nowych elektrykach
CZYTAJ TEŻ: Rosyjskie i chińskie cyberataki na Portugalię