Informacje

Koncepcja terminalu CPK przygotowana przez Foster + Partners w ramach zadania przetargowego. Zaprojektowanie tego budynku będzie jednym z zadań master architekta / autor: Foster + Partners
Koncepcja terminalu CPK przygotowana przez Foster + Partners w ramach zadania przetargowego. Zaprojektowanie tego budynku będzie jednym z zadań master architekta / autor: Foster + Partners

Projektowe puzzle CPK, czyli co dzieje się, zanim ruszy budowa lotniska

Artykuł sponsorowany

  • Opublikowano: 22 listopada 2022, 12:32

    Aktualizacja: 22 listopada 2022, 12:45

  • Powiększ tekst

Projektowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego zaczęło się. Trwa przygotowanie dokumentacji projektowej dla m.in. terminala pasażerskiego, dworca kolejowego, węzła przesiadkowego, dróg startowych i kołowania, a niedługo zacznie się dla wieży kontroli lotów, terminali cargo, hoteli, biurowców i parkingów wielopoziomowych.

Tylko dla części lotniskowej powstanie niebagatelna liczba ok. 60 tys. rysunków projektowych, które zostaną włączone do cyfrowego modelu. Ze względu na swoją bezprecedensową skalę, zadanie zostało podzielone na zakresy projektowe, które będą powstawały jednocześnie – w zespole zintegrowanym: z udziałem ekspertów CPK i doradców zewnętrznych, np. z Lotniska Incheon w Seulu.

Wykonawców wielkich pakietów projektowych dla nowego lotniska będzie w sumie czterech. Cel jest taki, żeby wielobranżowa dokumentacja projektowa złożyła się jak puzzle w jeden projekt. W skład tej układanki wchodzą następujące elementy:

Master Architekt (MA)

Generalny Projektant Architektury to największe spośród zadań projektowych związanych z budową nowego lotniska. 10 listopada spółka CPK podpisała umowę z brytyjskim konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Jego współpracownikiem przy tym kontrakcie została z kolei warszawska pracownia Kuryłowicz & Associates. Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie serca portu lotniczego: nie tylko terminalu pasażerskiego, ale też dworca kolejowego, węzła przesiadkowego (PTI) i systemu obsługi bagażu (BHS). Jesteśmy niezmiernie dumni, że zostaliśmy wybrani przez CPK jako master architekt. Wierzymy, że nasza współpraca pozwoli opracować projekt, który stworzy centrum całkowicie zintegrowanego systemu transportowego – powiedział Grant Brooker, dyrektor wykonawczy Foster + Partners.

Lider konsorcjum projektowego to architektoniczny gracz ze światowej pierwszej ligi, mający w swoim dorobku projekty takich lotnisk jak Chek Lap Kok w Hongkongu, Beijing Capital w Pekinie, New Doha International, Kuwait International i Panama-Tocumen. W Warszawie architekci tej grupy są znani m.in. z projektu Varso Tower (najwyższy budynek w UE), który góruje nad Pałacem Kultury i biurowca Metropolitan na pl. Piłsudskiego.

Podstawowy zakres zamówienia obejmuje przygotowanie projektu koncepcyjnego, projektu budowlanego oraz dokumentacji wykonawczej. Koncepcja projektowa ma być gotowa już w połowie przyszłego roku, a na całość zadania wykonawca będzie miał dwa i pół roku.

Tylko w ramach zadania Master Architekta z CPK współpracować będzie w momencie kulminacyjnym ok. 300 projektantów! Na potrzeby tylko tego zadania zostanie wykonane prawie 20 tys. rysunków o różnej złożoności. Wartość tego kontraktu to 696 mln zł netto.

Master Civil Engineer (MCE)

W październiku spółka CPK podpisała umowę na Generalnego Projektanta Inżynierii Lądowej z libańską firmą Dar Al-Handasah Consultants. Do zadań MCE będzie należało wykonanie wielobranżowej dokumentacji projektowej infrastruktury technicznej, w tym m.in. dróg startowych i kołowania, płyt postojowych, tuneli kolejowych, systemów lotniskowych oraz sieci i przyłączy wraz z obiektami inżynieryjnymi.

Projektant jest członkiem Dar Group, która była odpowiedzialna za realizację projektów m.in. na lotniskach w Dubaju i Katarze (ten ostatni to nr 1 w aktualnym rankingu Skytrax, czyli zestawieniu najlepszych portów przesiadkowych świata). Firma Dar wspierała też projektowo również rozbudowę lotniska O’Hare w Chicago, LaGuardia Nowym Yorku, San Francisco International Airport czy Hangzhou Xiaoshan w Chinach.

Na opracowanie projektu koncepcyjnego CPK Generalny Projektant Inżynierii Lądowej ma 7,5 miesiąca, a na projekt budowlany 12 miesięcy. Umowa z Dar Al-Handasah na usługi projektowe w ramach MCE opiewa na 252 mln zł netto, a w skład tej kwoty wchodzi zamówienie podstawowe i opcjonalne (czyli takie, które spółka może wykorzystać w zależności od bieżących potrzeb).

Support Infrastructure Engineering (SIE)

Współpraca z firmami odpowiedzialnymi za projektowanie tzw. obiektów wspierających będzie miała postać dwóch umów ramowych.

Podzieliliśmy zadanie na części: stricte lotniskową i obejmującą obiekty, w przypadku których doświadczenie lotniskowe nie będzie kluczowe. Formuła umów ramowych, w ramach których będziemy zlecali postępowania wykonawcze, sprawdziła się już u nas w ramach wcześniejszych zadań, np. badań środowiskowych i kolejowych studiów wykonalności – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Pierwszy przetarg w ramach SIE, który został ogłoszony w sierpniu, dotyczył projektowania m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego, bazy utrzymaniowej dla samolotów (MRO), centrum operacyjnego lotniska, budynków służb ratowniczo-gaśniczych, służb lotniskowych itd. Zgłosiło się 15 firm i konsorcjów projektowych, także z Polski. Weryfikacja ofert jest na ostatniej prostej, a z wybranymi wykonawcami wkrótce zostanie podpisany kontrakt ramowy.

W październiku spółka CPK ogłosił przetarg na drugą umowę ramową z zakresu SIE: na przygotowanie projektów koncepcyjnych, technicznych, wykonawczych oraz budowlanych wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń dla hoteli, biur, obiektów handlowych, terminali cargo i parkingów wielopoziomowych na terenie lotniska i Airport City. Zainteresowanie jest ogromne - oferty złożyło aż 26 firm z kraju i z zagranicy. Szacowana wartość obu umów to ok. 500 mln zł.

Airport Systems Integration Designer (ASID)

Ostatni z „projektowej czwórki” to podmiot odpowiedzialny za dokumentację dla integracji systemów lotniskowych. Do zadań Projektanta Integracji Systemów Lotniskowych (czyli właśnie ASID) należy między innymi i wdrożenie i integracja specjalistycznych systemów lotniskowych pozwalających m.in. na automatyzację działalności lotniska i wykorzystanie cyfrowych narzędzi poprawiających jakość obsługi pasażera (tzw. passenger experience).

Podczas projektowania integracji systemów istotne jest, żeby uwzględnić wszystkie procesy operacyjne, polityki cyberbezpieczeństwa czy też dostępne nowinki technologiczne, np. rozwiązania biometryczne, bezdotykowe oraz nowoczesne sposoby zarządzania i analizy danych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI).

Przetarg na ASID jest na ostatniej prostej. Spółka CPK czeka już na uprawomocnienie się wyboru i zakończenie procedury odwoławczej.

Kiedy to się stanie, niezwłocznie zostanie podpisana umowa– zapewniają przedstawiciele CPK.

W prace projektowe na lotnisku w Dubaju zaangażowane było biuro architektoniczne Dar, czyli projektant inżynierii lądowej CPK

Fot. Materiały prasowe

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych