Informacje

Zakupy / autor: fot. Fratria
Zakupy / autor: fot. Fratria

Duże sieci "wycinają" małe sklepy?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 5 stycznia 2023, 07:30

  • Powiększ tekst

W 2022 r. zlikwidowano ok. 4 tys. małych sklepów, niemal 10 tys. zostało zawieszonych - pisze w czwartek „Rzeczpospolita”. Jak podkreśla, małe placówki handlowe odczuwają skokowy wzrost kosztów, wysoką inflację, konkurencję internetu, ale i dużych sieci.

Liczba sklepów w Polsce spada od lat, jeszcze w 2008 r. było ich ok. 460 tys., teraz to już niemal 90 tys. mniej – wynika z najnowszych danych wywiadowni Dun & Bradstreet, przygotowanych dla „Rzeczpospolitej”.

Gazeta zaznacza, że tak szybkiego spadku jak w ostatnich miesiącach dawno nie było. „Przez rok z polskiego rynku zniknęło blisko 4 tys. sklepów. W kolejnych miesiącach może być jeszcze gorzej” – powiedział „Rz” rzecznik firmy Tomasz Starzyk. Dodał, że w 2022 r. nieco ponad 9,5 tys. sklepów zawiesiło też działalność, co w skali roku oznacza wzrost liczby takich placówek o 72 proc.

Według danych, najszybciej znikają sklepy spożywcze, ale trend ten w różnej skali dotyka wszystkich sektorów. O minimalnych zwyżkach można mówić tylko w przypadku kilku działów, jak kwiaciarnie, sklepy sportowe czy te z wyrobami medycznymi - wskazuje dziennik. Jak zauważa, sytuacja jest z miesiąca na miesiąc trudniejsza - po spadku popytu wywołanych najpierw pandemią i lockdownami doszła teraz rekordowo wysoka inflacja.

Jeszcze większe znaczenie mają bardzo szybko rosnące koszty utrzymania punktów stacjonarnych, gdzie często podwyżki cen energii i gazu sięgają kilkuset procent. Do tego dochodzą rosnące ceny produktów, co nie pozwala na zwiększenie sprzedaży” – skomentowała Jolanta Tkaczyk, kierownik Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.

Gazeta zwraca uwagę, że sklepy stacjonarne muszą konkurować o klientów choćby z internetowymi, co widać szczególnie mocno w przypadku sprzedawców kosmetyków, sprzętu elektronicznego czy odzieży i obuwia. W przypadku handlu spożywczego warunki konkurencji narzucają duże sieci, zwłaszcza dyskontowe, które mimo niesłychanie trudnych warunków wciąż się rozwijają - pisze dziennik.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych