Informacje

polskie koleje / autor: pixabay
polskie koleje / autor: pixabay

IS: wojna wpłynie na inwestycje kolejowe w Polsce

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 stycznia 2023, 20:20

  • Powiększ tekst

Istnieje potrzeba stworzenia alternatywnego szlaku wywozu zboża” - czytamy w nowym raporcie „Jak wojna na Ukrainie wpłynie na inwestycje kolejowe w Polsce”, przygotowanym przez Instytut Staszica.

Do czasu wybuchu pandemii projekty realizowane przez spółki kolejowe wydawały się jasne. Planowane były dwie kluczowe inwestycje:

->budowa wielkiego terminala przeładunkowego w Małaszewiczach, który miał być ważną częścią „Nowego Jedwabnego Szlaku” z Chin. Realizacja miała spowodować, że kursujące między Państwem Środka a Europą Zachodnią pociągi nie będą się zatrzymywały dopiero w Niemczech.

->magistrala łącząca koncepcję tzw. Portu Centralnego (powiększonego o ponad 500 ha Portu Północnego w Gdańsku) z liniami kolejowymi biegnący na Wschód, w tym na Białoruś i na Ukrainę, a w zamyśle także łącząca się z liniami przebiegającymi z Chin.

Napaść Rosji na Ukrainę sprawiła, że istnieje potrzeba stworzenia również alternatywnego szlaku wywozu zboża i tutaj położenie Polski i jej bliskie sąsiedztwo z Ukrainą narzucają kolejne zadania polskim kolejom.

Możliwość przystąpienia do odbudowy Ukrainy powinna także w naturalny sposób uczynić z Polski najważniejszy hub transportowy, przynajmniej w Europie Środkowo-Wschodniej. Zniszczony wojną kraj, mimo wielu bogactw naturalnych, będzie z pewnością wymagał importu wielu surowców niezbędnych w procesie odbudowy. W tym miejscu znów warto podkreślić konieczność zdobycia przewagi dzięki możliwie szybkiemu dopasowaniu infrastruktury do potrzeb chwili, uważają autorzy raportu z Instytutu Staszica.

Eksperci z Instytutu Stasica prognozują, że w przypadku pozytywnego zakończenia wojny w Ukrainie, polskie firmy będą mogły ubiegać się o kontrakty przy odbudowie infrastruktury kolejowej w tym kraju, zwłaszcza jeśli wcześniej zdobędą doświadczenie w modernizacji linii w Polsce.

Według autorów, powinniśmy przejść do koncepcji hubu zaopatrzeniowego dla krajów Trójmorza, łącząc środkowo-wschodnią Europę z naszymi portami morskimi.

Ta wielka szansa, przed którą stoi Polska, będzie mogła zostać wykorzystana tylko w przypadku udanej obrony ukraińskiej państwowości. Nie możemy jednak czekać na ostateczny rezultat działań wojennych na Ukrainie, tylko jak najszybciej się da realizować założenia rozwojowe, dopasowujące naszą infrastrukturę do nowej, powojennej sytuacji, podkreślają naukowcy.

Czytaj też: Müller: Rząd szuka rozwiązań ws. cen energii dla biznesu

Instytut Sztaszica, jb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych