UE nie dołoży pieniędzy do ważnej inwestycji dla Polski
Park Logistyczny Małaszewicze zostanie zrealizowany bez pieniędzy z Unii Europejskiej
KE odmówiła finansowania inwestycji. Małaszewicze to brama do Unii Europejskiej na Nowym Jedwabnym Szlaku, dokładniej w jego północnym korytarzu, wiodącym przez Rosję i Białoruś.
Spółka CARGOTOR złożyła na początku roku wniosek o dofinansowanie z funduszu CEF 2 projektu budowy Parku Logistycznego Małaszewicze. Inwestycja ta ma strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki. Szacowany koszt inwestycji wynosi 3,2 mld zł. Z uwagi na transgraniczny charakter projektu CARGOTOR ubiega się o dofinansowanie z funduszu CEF 2, które wynosi 50 proc. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na rok 2023.
Projekt obejmuje kompleksową modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej. Remont torów pozwoli na przyjmowanie pociągów o długości 1050 m dla standardu 1520 mm i 750 m dla standardu 1435 mm. Zwiększy się również prędkość pociągów z 20 do 40 km/h. To wszystko sprawi, że znaczenie Parku Logistycznego Małaszewicze jako jednego z najważniejszych punktów przeładunkowych w Europie, jeszcze bardziej wzrośnie, a także przyczyni się do wzrostu przychodów Skarbu Państwa oraz wygeneruje wartość dodaną dla polskiej gospodarki.
Czuję się teraz jak dziecko z niezamożnej białej rodziny z biednego południowego stanu USA, które świetnie zdało egzamin na studia na stanowym uniwersytecie uzyskując wymaganą liczbę punktów, ale ze względu na prowadzoną właśnie akcję afirmacyjną, nie zostało przyjęte na studia, gdyż jego miejsce musiał zająć ktoś o innym kolorze skóry. To paskudne uczucie. Pełne poczucia niesprawiedliwości i segregacji - skomentował Andrzej Sokolewicz, prezes Cargotor pytany o komentarz w tej sprawie.
Wszystko wskazuje na to, że budowę Parku Logistycznego weźmie na siebie w całości państwo.
Czytaj też: Zakończyła się przebudowa nabrzeży w Porcie Gdańsk
PAP, WNP/KG