Informacje

Zbliżenia 2021. Samorządowcy: Małaszewicze to pokoleniowa szansa i wyzwanie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 23 marca 2021, 12:32

  • 0
  • Powiększ tekst

W zorganizowanej w drugim dniu Międzynarodowego Forum Gospodarczego Polska-Azja debacie poświęconej regionalnemu wymiarowi współpracy gospodarczej wzięli udział samorządowcy - Jarosław Stawiarski, marszałek województwa lubelskiego, Jacek Danieluk, burmistrz Terespola, Janusz Skólimowski, wicestarosta bialski. Biznes reprezentują Andrzej Sokolewicz, prezes firmy Cargotor oraz Tomasz Paszkowski, firma TP Logic. Eksperckim komentarzem debatę wesprze Bartosz Kaczmarek z Fundacji Republikańskiej

Marszałek Stawiarski podkreślał, że atutem powstającego właśnie, remontowanego i rozbudowywanego dzięki kooperacji rządu z samorządami i biznesem polskiego systemu logistycznego jest położenie.

Możemy stać się bramą do Europy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Transport kolejowy konkuruje już z transportem morskim. Suchy Port w Małaszewiczach jest tego najlepszym dowodem – mówił marszałek Stawiarski.

Marszałek mówił wielokrotnie w czasie panelu, że mieszkańcy województwa lubelskiego, m.in. dzięki doskonałym szkołom wyższym, są doskonała bazą personalną dla potencjalnych inwestorów.

Potrzeba jeszcze tych, którzy przyjadą na lubelszczyznę i zainwestują. Powstająca infrastruktura drogowa z pewnością w tym pomoże. Może nam się uda zostać hubem dla towarów z Chin, tak żebyśmy wszyscy odczuli tę dobrą zmianę, wynikającą z międzynarodowego handlu, także w gospodarce regionalnej – mówił marszałek województwa lubelskiego. O współpracy między samorządami mówili wszyscy uczestnicy.

Dzięki naszym parlamentarzystom udaje się realizować inwestycje w infrastrukturę drogową. To główny powód do nadziei i szansa dla regionu. Te wszystkie działania, także linia 631 z centralnego portu komunikacyjnego uatrakcyjnią nasz powiat pod względem inwestycji – mówił wicestarosta bialski. Jako samorząd możemy tworzyć dobry klimat dla inwestycji.

Burmistrz Terespola, Jacek Danieluk podkreślał znaczenie sieci infrastrukturalnej dla rozwoju lokalnej gospodarki i usprawnienia komunikacji także dla mieszkańców.

Podkreślał też zaangażowanie w sprawne uruchomienie projektów inwestycyjnych zarówno wicepremiera Jacka Sasina, senatora Grzegorza Biereckiego i parlamentarzystów z regionu oraz marszałka Stawiarskiego.

Andrzej Sokolewicz, prezes firmy Cargotor budującej Terminal w Małaszewiczach.

Mówimy o parku logistycznym w Małaszewiczach, a to jest najsilniej reprezentowany w inwestycjach interes narodowy, takiej szansy nie miały całe pokolenia przed nami. To inwestycja wyceniana na ponad 4 mld zł – koncepcja Ministerstwa Infrastruktury to budowa jednego organizmu logistycznego i jest to odpowiedź państwa Polskiego na Nowy Jedwabny Szlak. W tym przyapdku mamy kartę atutową, zapewniająca rozwój polskich wschodniej, ale też rozwój całej polskiej gospodarki – podkreślał Sokolewicz. – To nasza główna baza kontrolująca napływa towarów z Chin do Unii, ale też miejsce wzmocnienia polskiego, europejskiego eksportu drogą kolejową w kierunku azjatyckim. Dziś jeszcze z Azji docierają do nas wysoko przetworzone towary, a wysyłamy towary, które – trzeba to ze wstydem przyznać, dowodzą, że nie mamy wciąż pomysłu na tamte rynki. Oczekujemy więcej. Współpracujemy z polskimi firmami, żeby zrealizować ich oczekiwania eksportowe i aby Polska więcej zyskiwała na przepływie towarów w obie strony.

Andrzej Sokolewicz podkreślał też znaczenie edukacji – potrzebujemy kadr w logistyce, w transporcie.

Tym razem mamy przewagę strategiczną i geograficzną i tylko od nas zależy, czy z niej skorzystamy. Jeśli chcemy w połowie 2027 uzyskać pozwolenie na użytkowanie, do końca przyszłego roku powinny wjechać maszyny na plac. Jest determinacja Ministerstwa Infrastruktury do potraktowania tej inwestycji, jako centralnej. Pięć lat. To ogromne wyzwanie – mówił Sokolewicz.

Branża logistyczna czekała na inwestycje rządowe w transport, w infrastrukturę wiele lat - mówił Tomasz Paszkowski, z firmy TP Logic. – Straciliśmy wiele lat w Małaszewiczach i wreszcie ktoś poszedł po rozum do głowy i mamy szansę przejąć część tematów obsługiwanych przez firmy niemieckie, węgierskie i włoskie. Polska przez lata była uważana za słabego partnera w transporcie i logistyce. Teraz, po wymianie taboru, potężnych inwestycjach, jeśli stworzymy odpowiednią infrastrukturę – możemy zawalczyć o ten rynek.

Teraz albo nigdy – potwierdził marszałek Stawiarski, nawiązując do wypowiedzi o oczekiwanych przez dziesięciolecia inwestycji w Polsce Wschodniej. – To olbrzymia szansa, dlatego formułujemy niezwykle ambitne cele. Program Kolej+, nowe odcinki kolejowe, remont istniejących – te nowe drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i tory dadzą w województwie lubelskim nowe otwarcie.

Na temat kształcenia kadr dla rozwijanego w lubelskiem biznesu mówił też Jacek Danieluk, burmistrz Terespola.

Opozycja twierdzi, że przez COVID fundusze dla samorządów zostały ograniczone. Nie wiem skąd takie zdanie, bo Terespol otrzymał potężne wsparcie. Bliskość Brześcia, Białorusi – choć nie ma zbyt wielu turystów przez epidemię, wierzę, ża zaraz wrócą. Dlatego rozmawiamy o rozbudowie mostu dla samochodów osobowych. Drogi, autostrady budujemy z uruchomionego przez rząd z Funduszy Dróg Samorządowych, a „za chwilę” pojawią się potężne fundusze unijne. W tych trudnych czasach rozwijamy się, dzieją się inwestycje pokoleniowe – to daje ogromną nadzieję na przyszłość – podkreślał Jacek Danieluk.

Inwestycje nie dzielą Polski na samorządową i rządową. Tu jest pełna współpraca. Wspominaliśmy o edukacji, o nowych uczniach, studentach – mówimy o spedytorach, logistykach. Otwieramy w Małaszewiczach szkołę kształcącą kadry niezbędne dla Suchego Portu. Bo ta inwestycja daje szanse, ale jest też wyzwaniem – potwierdzał Janusz Skólimowski, wicestarosta bialski.

Bartosz Kaczmarek z Fundacji Republikańskiej podkreślał znaczenie Via Carpatii, jako niezwykłego impulsu rozwojowego, na który czeka cała Ściana Wschodnia.

Z dobrych informacji, które do nas docierają wynika, że niemieckie i węgierskie terminale przeładunkowe są przepełnione. To szansa dla Małaszewicz. Rozbudowa Suchego Portu jest kluczowym elementem dla współpracy z Chinami, z Azją – mówił Kaczmarek. - Polska jest znana i rozpoznawalna, nasze towary są cenione i poszukiwane na azjatyckich rynkach. To branża kosmetyczna, spożywcza, farmaceutyczna. Także technologia, firmy IT, gaming. Polska ma bardzo dobrą opinię w Japonii – trzeba to wykorzystać.

Debata była czwartą z cyklu sześciu debat odbywających się w ramach organizowanego przez „Gazetę Bankową” i portal w Gospodarce.pl FORUM POLSKA-AZJA ZBLIŻENIA 2021 Patronat honorowy nad Forum objął Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, a także: Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Partnerem Głównym Forum jest firma TAKEDA POLSKA. Forum Polska-Azja „Zbliżenia” 2021 jest inicjatywą redakcji „Gazety Bankowej” i portalu wGospodarce.pl – spotkaniem przedstawicieli administracji, biznesu i ekspertów dotyczącym współpracy Polski i globalnych firm z Azji. Sześć debat, które odbędą się w dnia 22-23.03 poświęcamy wymianie handlowej i kooperacji gospodarczej, technologicznej i logistycznej między Polską a Azją. Zapis wideo z paneli dyskusyjnych dostępny będzie na portalu wGospodarce.pl już w poniedziałek, 29.03. Obszerne relacje z debat także w majowym wydaniu „Gazety Bankowej”.

Więcej na temat Forum – w specjalnej zakładce na portalu https://wgospodarce.pl/tagi/forum-zblizenia

Czytaj też: Drugi dzień Forum Polska-Azja - czas na polskie samorządy

Powiązane tematy

Komentarze