Informacje

Podwyżki cen / autor: pixabay
Podwyżki cen / autor: pixabay

74 proc. firm podniosło ceny produktów i usług

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 stycznia 2023, 11:09

    Aktualizacja: 19 stycznia 2023, 11:10

  • Powiększ tekst

74 proc. przedsiębiorców deklarowało, że w 2022 r. podniosło ceny produktów i usług. W 2021 roku taką deklaracje złożyło 44 proc. firm, wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

W 2022 r. aż 74 proc. przedsiębiorców deklarowało, że podniosło ceny produktów i usług, podczas gdy rok wcześniej taką deklaracje złożyło 44 proc. firm. Ponadto w 2022 r. mniej firm nie zmieniało cen (21 proc. wobec 37 proc. w 2021 r.), a obniżyło je tylko 4 proc. firm (w 2021 r. było ich dwukrotnie więcej – 8 proc.), czytamy w „Tygodniku Gospodarczym PIE”.

Z badań wynika, że wraz ze wzrostem wielkości firmy rośnie odsetek wskazań na podwyżki cen produktów i usług. Ceny podnosiły najczęściej firmy duże - 81% wskazań, z kolei najniższy odsetek wzrostu cen wykazały mikrofirmy (72%). Ceny podnosiły najczęściej firmy przetwórstwa przemysłowego - 88% (54% w 2021 r.). Wśród firm handlowych w 2022 r. na podnoszenie cen zdecydowało się 84% oraz po około 75% firm z TSL, budownictwa i usług. W usługach nieco ponad 25% nie zmieniało cen w 2022 r.

Podnoszenie cen oferowanych usług i produktów przedsiębiorcy tłumaczą przede wszystkim wzrostem kosztów wytworzenia (surowce, półprodukty i komponenty) oraz wzrostem kosztów pracy. Na duży i bardzo duży wpływ tych czynników wskazało, odpowiednio, 73 proc. i 60 proc. badanych firm.

Ponadto przedsiębiorcy zwrócili uwagę na inne czynniki znacząco wpływające na podnoszenie cen dóbr oferowanych przez ich firmy. Aż 41% przedsiębiorców uznało, że do wzrostu cen produktów i usług przyczyniły się rosnące koszty administracyjne (np. wywóz śmieci, zużycie wody). Dla 37 proc. badanych bodźcem podnoszenia cen był również wzrost cen u konkurentów, a dla 36 proc. przedsiębiorstw czynnikiem odpowiedzialnym za wzrost cen były rosnące koszty energii.

Co ciekawe, wśród badanych firm 17 proc. wskazało, że podnosiło ceny ze względu na przyzwolenie społeczne, czytamy dalej w raporcie. Badania PIE z grudnia 2021 r. i 2022 r. przeprowadzone na próbie 1000 firm, czytamy w raporcie.

Czytaj też: Jazda elektrykiem coraz mniej opłacalna

ISBnews, jb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych