Samochody historyczne nie muszą mieć OC
Posiadacze pojazdów historycznych nie muszą zachowywać ciągłości ubezpieczenia OC, ale muszą je wykupić przed wyjechaniem na drogę - tłumaczy Damian Ziąber z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dodał, że polisa wykupiona w zakładzie, który ogłosił upadłość nie przedłuży się automatycznie.
Damian Ziąber z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) podkreślił, że posiadacze pojazdów mechanicznych mają obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia komunikacyjnego OC w ściśle określonym terminie.
Wynika to wprost z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Pamiętajmy, że trzeba mieć to ubezpieczenie nieprzerwanie przez cały okres posiadania pojazdu, aż do dnia jego zbycia, demontażu lub trwałej utraty - zaznaczył.
Przedstawiciel UFG wskazał PAP, że jednym z wyjątków są posiadacze pojazdów historycznych, którzy nie muszą zachowywać ciągłości ubezpieczenia.
Muszą jednak pamiętać o wykupieniu polisy OC przed wyjechaniem na drogę – podkreślił przedstawiciel UFG.
Urząd zwrócił uwagę na zasady dotyczące ubezpieczenia zakupionego samochodu lub innego pojazdu mechanicznego, np. motocykla, motoroweru, quada, czy przyczepy.
Jeśli kupujesz nowy pojazd z salonu – ubezpiecz go najpóźniej w dniu rejestracji (również czasowej) i zanim wyjedziesz nim na drogę - zaznaczył ekspert.
Dodał, że w przypadku sprowadzenia pojazdu z zagranicy należy ubezpieczyć go najpóźniej w dniu rejestracji w Polsce (również czasowej).
Jeśli pojazd był wcześniej zarejestrowany poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, przed wjazdem do Polski zadbaj o Zieloną Kartę lub tzw. ubezpieczenie graniczne - podkreślił.
UFG zauważył, że jeśli kupuje się używany pojazd zarejestrowany w Polsce można korzystać z polisy OC poprzedniego właściciela do końca okresu, na jaki została wystawiona, a najpóźniej w ostatnim dniu jej ważności podpisujesz nową umowę obowiązującą od kolejnego dnia.
Umowa wystawiona na poprzedniego właściciela nie przedłuży się automatycznie - przestrzegł. Dodał, że inna możliwość to wypowiedzenie umowy OC poprzedniego właściciela i w tym samym dniu zawarcie nowej.
Jeśli masz pojazd wolnobieżny, historyczny lub pojazd niezarejestrowany – wykup polisę najpóźniej przed wprowadzeniem go do ruchu, czyli zanim wyjedziesz nim na drogę” - wskazał Ziąber.
Zauważył, że może się też zdarzyć, iż posiadacz pojazdu ma ubezpieczenie w zakładzie ubezpieczeń, któremu cofnięto licencję na prowadzenie działalności ubezpieczeniowej lub ogłoszono jego upadłość.
W tej sytuacji polisa jest ważna tylko do końca okresu jej obowiązywania - nie przedłuży się - ale nie dłużej niż trzy miesiące od daty ogłoszenia upadłości; potem musisz wykupić nową u dowolnie wybranego ubezpieczyciela - zaznaczył.
Polisa OC przedłuża się, co do zasady, automatycznie - są jednak wyjątki. Ubezpieczenie OC nie przedłuży się, jeśli np. pojazd zmienił właściciela, a także wtedy, gdy nie opłacimy pełnej składki do końca ważności umowy – wyjaśnił ekspert UFG.
Umowa OC nie przedłuży się również wtedy, gdy ją wypowiemy u dotychczasowego ubezpieczyciela - dodał.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny prowadzi ogólnopolską bazę danych dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC, z której korzystają m.in. zakłady ubezpieczeń do celów taryfikacji umów. Fundusz wypłaca także odszkodowania oraz świadczenia poszkodowanym w wypadkach i kolizjach drogowych spowodowanych przez nieubezpieczonych posiadaczy pojazdów oraz nieubezpieczonych rolników, a także w wypadkach i kolizjach, w których sprawca szkody nie został ustalony.
Czytaj też: Jest podpis prezydenta
Czytaj też: Unia Europejska superpaństwem? W PE chcą zmiany ustroju
pap, jb