Czy to się opłaca? Niemcy niezadowoleni z elektryków
Decyzja o zakupie samochodu elektrycznego budzi wiele kontrowersji i pytań. Czy warto zainwestować w elektryka? Czy to się finansowo opłaca? Odpowiedź na te pytania nie jest jednoznaczna, ponieważ wiele zależy od indywidualnych okoliczności. Niemniej jednak, analizując doświadczenia Niemców, możemy wyciągnąć pewne wnioski.
W Niemczech przeprowadzono interesujące badanie opinii właścicieli samochodów elektrycznych za pośrednictwem firmy Monta, specjalizującej się w oprogramowaniu dla stacji ładowania. Badanie objęło około 6 tysięcy uczestników, z których aż 53 procent wyraziło żal, że zakupiło lub wynajęło pojazd elektryczny. Jednak problem nie tkwi w samym samochodzie.
Najważniejszym czynnikiem niezadowolenia okazały się rosnące koszty energii. Szczegółowa analiza pokazuje, że korzystanie z publicznych stacji ładowania może być kosztowne. Aż jedna czwarta osób rozważających zakup samochodu elektrycznego obawia się niepewności związanej z przyszłymi cenami prądu. W Niemczech koszt ładowania na stacjach wynosi od 40 do 80 eurocentów za kilowatogodzinę, podczas gdy w domu to około 30 eurocentów.
Max Scherer z firmy Monta podkreślił, że ceny energii elektrycznej to tylko część problemu. Często konsument dowiaduje się o kosztach ładowania dopiero po kilku miesiącach, kiedy otrzymuje rachunek za prąd. Nawet publiczne ładowarki często nie informują użytkowników przejrzyście o opłatach.
Co ciekawe, 25 procent Niemców, którzy wynajmują, posiadają lub rozważają zakup samochodu elektrycznego, ma w swoich domach instalacje fotowoltaiczne. To rozwiązanie pozwala na wykorzystanie własnej energii do ładowania pojazdu, co może znacząco obniżyć koszty.
Dopłaty do samochodów elektrycznych w Polsce
W Polsce dostępne są dopłaty dla osób fizycznych zakupujących samochody elektryczne. Jeśli cena pojazdu nie przekracza 225 tysięcy złotych brutto, można otrzymać dofinansowanie w wysokości 18 750 złotych. Posiadacze Karty Dużej Rodziny mogą liczyć na jeszcze wyższą kwotę - 27 000 złotych. Przedsiębiorcy również mogą liczyć na wsparcie, przy czym warunkiem jest średnioroczny przebieg nie mniejszy niż 15 tysięcy kilometrów.
Decyzja o zakupie samochodu elektrycznego w Polsce nadal pozostaje trudna do podjęcia. Choć są one przyjazne dla środowiska i efektywne na krótkich trasach, koszty związane z ładowaniem mogą wpłynąć na opłacalność inwestycji. Dla właścicieli instalacji fotowoltaicznych elektryczne pojazdy mogą okazać się atrakcyjnym rozwiązaniem, pozwalając na wykorzystanie wytworzonej energii. Przed podjęciem decyzji warto dokładnie przeanalizować własne potrzeby i możliwości finansowe.