Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Ponad 16 tys. klientów zmieniło sprzedawcę prądu

Robert Bombała

Robert Bombała

  • Opublikowano: 25 października 2023, 11:11

  • Powiększ tekst

W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku decyzję o zmianie sprzedawcy energii elektrycznej podjęło ponad 16 tys. odbiorców – wynika z danych Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Łącznie od 2007 r., czyli odkąd można zmienić sprzedawcę energii elektrycznej, zdecydowało się na to prawie milion konsumentów.

W sumie w pierwszych siedmiu miesiącach 2023 roku sprzedawcę prądu zmieniło 10 tys. odbiorców indywidualnych, czyli z grupy G i 6 tys. konsumentów z grup odbiorców biznesowych (A,B,C).

„Jak pokazują systematycznie gromadzone i prezentowane przez URE dane, pomimo wprowadzenia w tym roku przez ustawodawcę szczególnych rozwiązań dla odbiorców w gospodarstwach domowych, decydowali się oni na zmianę sprzedawcy energii” – zwraca uwagę Urząd.

Chodzi o decyzję rządu o zamrożeniu cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych na poziomie ubiegłorocznych taryf przy określonych limitach zużycia prądu. Pierwotnie – zgodnie z przyjętymi w 2022 r. przepisami – poziom zużycia energii elektrycznej z niższymi cenami obejmował 2 000 kWh rocznie dla gospodarstw domowych; 2 600 kWh dla gospodarstw z osobami z niepełnosprawnościami i 3 000 kWh dla rodzin z Kartą Dużej Rodziny oraz rolników. Później limity te zwiększono o 1 000 kWh, czyli odpowiednio do 3 000 kWh rocznie; 3 600 kWh rocznie i 4 000 kWh.

Według danych URE, od 2007 r. - czyli odkąd klienci mogą wybrać dostawcę prądu - sprzedawcę energii elektrycznej zmieniło w sumie ponad 988 tys. odbiorców, z czego ponad 752 tys. to odbiorcy w gospodarstwach domowych (w grupach taryfowych G), a ponad 236 tys. z grupa taryfowych A, B i C, czyli biznesowych.

Liczba zmian sprzedawcy energii elektrycznej w poszczególnych miesiącach od sierpnia 2022 r. do sierpnia 2023 r. / autor: URE
Liczba zmian sprzedawcy energii elektrycznej w poszczególnych miesiącach od sierpnia 2022 r. do sierpnia 2023 r. / autor: URE

„Wzrost liczby zmian sprzedawcy w styczniu w grupach odbiorców A,B i C występuje co roku i jest spowodowany kumulacją umów z roku ubiegłego, które wchodzą w życie od stycznia. Może również wynikać ze strategii zakupowej odbiorców. Znaczący wzrost liczby zmian we wrześniu 2022 r. dotyczył odbiorców w gospodarstwach domowych. Jak wskazywało jedno z przedsiębiorstw zajmujących się dystrybucją energii kumulacja zmian we wrześniu ubiegłego roku mogła wynikać z wprowadzonych wcześniej zmian regulacji dotyczących prosumentów (w związku z wprowadzeniem systemu net billingu)” – komentuje prezentowany wykres URE.

Z danych sześciu największych sprzedawców energii elektrycznej (PGE Obrót, Energa Obrót, Tauron Sprzedaż, ENEA, E.ON Polska oraz Tauron Sprzedaż GZE), wynika, że 30 czerwca 2023 r., spośród gospodarstw domowych będących klientami tych sprzedawców, 65,22 proc. kupowało energię elektryczną w oparciu o umowy z ceną określoną w taryfie zatwierdzonej przez prezesa URE, natomiast pozostali (34,78 proc.) kupowali energię elektryczną z cenami wynikającymi z ofert rynkowych.

„Od końca 2022 r. udział odbiorców w gospodarstwie domowym korzystających z ofert rynkowych zakupu energii elektrycznej obniżył się o 5,75 punktu procentowego (z 40,53 proc. do 34,78 proc.). Ten bardzo istotny spadek udziału ofert rynkowych w stosunku do ofert taryfowych wynikał ze wzrostu i z niestabilności cen hurtowych w 2022 r. (wtedy zawierane były kontrakty z dostawą na 2023 r.), co skutkowało ograniczeniem oferty rynkowej” – czytamy w informacji URE.

URE przypomina, że od lipca 2021 r. – w stosunku do odbiorców indywidualnych - obowiązuje zakaz sprzedaży „door-to-door”. Tym samym przedsiębiorstwa energetyczne nie mogą zawierać umów poza lokalem przedsiębiorstwa z tymi odbiorcami (np. podczas wizyty przedstawiciela w domu odbiorcy). Nie oznacza to jednak, że zakazu zawierania umów sprzedaży gazu i energii elektrycznej poza lokalem przedsiębiorstwa na odległość (np. telefonicznie) czy w punkcie sprzedawcy umiejscowionym np. w galerii handlowej.

Czytaj także: To mówi wszystko! Najlepsza sytuacja w Polsce

rb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych