Japoński kamień milowy w gazowym programie FSRU
Gaz-System dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty na dostarczenie i obsługę jednostki FSRU, która ma pełnić funkcję terminalu regazyfikacyjnego LNG w Zatoce Gdańskiej - podała spółka w czwartkowym komunikacie. Dodano, że kontynuowane będą rozmowy dot. warunków czarteru z Mitsui O.S.K. Lines.
Spółka wskazała, że MOL to spółka o 140-letniej tradycji w międzynarodowym przemyśle żeglugowym, zarządzająca jedną z największych na świecie flot handlowych składającą się z prawie 800 statków. Flota metanowców LNG MOL liczy prawie 120 statków, w tym 7 jednostek FSRU i jest największa na świecie.
Strategiczny wybór armatora
Jak wyjaśniono, decyzja o wyłonieniu tego dostawcy jest wynikiem rozstrzygnięcia postępowania przetargowego, którego jednym z etapów było zawarcie porozumień (tzw. Term Sheets) w listopadzie 2023 r. z dwoma armatorami, oferującymi najlepsze warunki dostarczenia i użytkowania jednostki FSRU.
„Wybór dostawcy jednostki regazyfikacyjnej LNG jest ważnym kamieniem milowym w realizacji Programu FSRU, nad którym spółka pracowała od wielu miesięcy. W najbliższym czasie skoncentrujemy się na wypracowaniu szczegółowych warunków umowy czarterowej tzw. Time Charter Party. Następnie musimy uzyskać niezbędne zgody korporacyjne organów spółki na podpisanie kontraktu z armatorem” - dodał cytowany w komunikacie wiceprezes Gaz-Systemu Andrzej Kensbok.
Jak poinformował dyrektor zarządzający wyższego szczebla odpowiedzialny za region Europy i Afryki w Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. Toshinobu Shinoda „wybór do tego strategicznie ważnego dla Polski projektu stanowi wielki zaszczyt dla MOL. Zobowiązujemy się do ścisłej współpracy z GAZ-SYSTEM w programie budowy pierwszej w Polsce jednostki FSRU, która nie tylko zwiększy bezpieczeństwo energetyczne Polski, ale także długoterminowo w całym regionie„.
Zgodnie z założeniami programu FSRU stanie przy platformie cumowniczej w odległości ok. 3 km od brzegu, na terenie gdańskiego portu, między ujściami odnóg Wisły: Śmiałej i Martwej. W ramach programu zostanie także wybudowana niezbędna infrastruktura podmorska oraz lądowa.
»» O strategii Gaz-System czytaj też tutaj:
Stawiamy na bezpieczeństwo energetyczne i paliwa przyszłości
Gaz-System konstruuje gazowy szaniec dla Polski
Przygotowania w Gdańsku
W lipcu 2023 r. Gaz-System zakończył proces uzyskiwania decyzji administracyjnych dla wszystkich gazociągów lądowych. W sierpniu 2023 r., w ramach procedury Open Season, zarezerwowana została na 15 lat pełna moc regazyfikacyjna Terminalu FSRU na poziomie 6,1 mld m3 rocznie.
W grudniu 2023 r., w toku trwających prac projektowych dla części podmorskiej, zakończone zostały odwierty geotechniczne w Gdańsku. Pozwolą one na wykonanie analizy podłoża, niezbędnej do wskazania lokalizacji punktu początkowego gazociągu podmorskiego oraz trasy jego przebiegu.
W komunikacie operator poinformował, że bada także potencjał rynku budowlanego przed uruchomieniem postępowań przetargowych na wykonanie infrastruktury podmorskiej. W ramach procedury RFI (ang. Request for Information) 16 stycznia 2024 r. w siedzibie spółki w Warszawie odbyło się spotkanie z potencjalnymi wykonawcami EPC (formuła „Zaprojektuj i wybuduj”). Wzięło w nim udział 20 firm z doświadczeniem w największych kompleksowych projektach tego typu.
Oddanie do użytkowania całej inwestycji planowane jest w perspektywie 2027/2028 r.
»» O tegorocznych działaniach Gaz-System czytaj też tutaj:
Gaz-System w gigantycznym projekcie wodorowym
Gaz-System: powstaje Polska Mapa Wodoru
Gaz-System pracuje nad polsko-ukraińskim łącznikiem
Gaz-System zaczął rok od ważnej decyzji inwestycyjnej
Infrastukrura częścią unijnego potencjału
W listopadzie 2023 r. Komisja Europejska uwzględniła gazociągi lądowe planowane do realizacji w ramach budowy Terminalu FSRU w części pożyczkowej Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w rozdziale REPowerEU dotyczącym rozwoju infrastruktury niezbędnej do zaspokojenia najpilniejszych potrzeb związanych z bezpieczeństwem dostaw (komponent G3.2. - Improving energy infrastructure and facilities to meet immediate security of supply needs for gas).
W ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) Komisja Europejska przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.
PAP, sek
»» O bieżących wydarzeniach gospodarczych i politycznych czytaj też tutaj:
Obajtek: Orlen najsilniejszą polską marką na świecie