Informacje

Karta płatnicza / autor: Pixabay
Karta płatnicza / autor: Pixabay

Nadchodzi koniec gotówki - "Sytuacja prawdopodobna"

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 8 maja 2024, 21:04

    Aktualizacja: 8 maja 2024, 21:17

  • Powiększ tekst

Całkowita rezygnacja z gotówki wydaje się prawdopodobna, ale jest także wiele argumentów za utrzymaniem jej w obiegu. Wiele zależy od rozwijających się trendów w handlu i usługach, ale także chęci społeczeństwa do zdania się wyłącznie na aplikacje i platformy cyfrowe kosztem pieniądza w ręku, stwierdzili uczestnicy panelu „Finanse przyszłości” podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Gotówka jest na wojnie, którą prawdopodobnie przegra. Z perspektywy konsumenta łatwiej i szybciej jest wykonać transakcję za pomocą platformy czy aplikacji. Im więcej jest udogodnień, tym prędzej konsumenci odejdą od tradycyjnej gotówki” - ocenił dyrektor zarządzający, Business Banking, ING Bank Śląski, Marcin Kościński.

Jego zdaniem, Polacy są przygotowani na ten trend, podobnie jest już w biznesie, a w ING Banku Śląskim wpłaty gotówkowe od firm zostały praktycznie wyeliminowane.

Gotówka na pewno zniknie” vs. „Gotówka na pewno nie zniknie”

Jednak nie wszyscy uczestnicy panelu byli tak przekonani o szybkiej śmierci gotówki.

Gotówka na pewno zniknie, ale nie wynika to z niechęci do papieru, lecz z rozwoju e-commerce. Stało się to naturalną konsekwencją zmian w sprzedaży, handlu i idącym za tym rozwojem usług płatniczych - uważa prezes Polskiego Standardu Płatności - operatora BLIK-a - Dariusz Mazurkiewicz.

Według niego, tego trendu nie zmieni nawet konserwatywne nastawienie banków centralnych, które starają się utrzymać realny pieniądz na rynku. Pytanie, czy obie strony są gotowe na rozmowy i wypracowanie zadowalającego wszystkich rozwiązań.

Gotówka nie zniknie, bo mamy tak prozaiczne płatności, jak np. opłacenie boiska do gry w piłkę. Jednak trend wzrostu płatności elektronicznych jest oczywisty” - powiedział dyrektor ds. komercjalizacji, członek zarządu Autopay Wojciech Murawski.

Zauważył także, że każdy kraj jest zróżnicowany. Bywają regiony, gdzie powszechność pieniądza cyfrowego jest niska, a konsumenci nie korzystają z aplikacji czy platform płatniczych.

Pamiętajmy też, że powstają nowe pomysły, aplikacje, ale nie zawsze są dobrze zabezpieczone. To sprawia potencjalne zagrożenie dla naszych pieniędzy, a więc gotówka wydaje się czasem bezpieczniejsza - zastrzegł Murawski.

Już nie potrzebujemy pieniędzy?

Nie potrzebujemy pieniędzy, potrzebujemy dostępu do towarów i usług. Społeczeństwo przechodzi w okres, gdy płacimy ‘przy okazji’, jak w np. taksówkach” - wskazał członek rad nadzorczych Blik, Asseco, EkoEnergetyka, MCI Zbigniew Jagiełło.

Były szef PKO Banku Polskiego nie jest jednak całkowicie przekonany, że gotówka w ogóle zniknie. Taką jest natomiast prezes Fundacja Polska Bezgotówkowa Joanna Erdman.

Gotówka to umowa społeczna, więc jeśli umówimy się, że nie jest potrzebna, to zniknie. Dotyczy to jednak dalekiej przyszłości, gdy rynek w pełni opanuje młode dziś pokolenie - wskazała.

Znaczące oszczędności

Wraz z rozwojem AI zobaczymy dynamiczny rozwój usług finansowych, możliwych do łatwego operowania z telefonu. To spowoduje np. zmniejszenie zapotrzebowania na oddziały czy call centre, a więc da możliwości na znalezienie znaczących oszczędności” - powiedział wiceprezes ds. digital i strategii InPost Szymon Wałach.

W jego ocenie, kto pierwszy to zrozumie i wdroży, będzie wielkim wygranym na rynku usług finansowych.

Sztuczna inteligencja i jej korzyści

Paneliści byli natomiast zgodni, że dużą wartością dla każdego uczestnika rynku jest sztuczna inteligencja. Pytanie tylko, czy dla każdego rodzaju działalności jej wprowadzenie będzie równie szybkie i korzystne.

Im bardziej regulowany biznes, tym trudniej wdrażać rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Jeśli konstruujemy więc nowe produkty, to trwa to dłużej i jest bardziej skomplikowane” - zauważył dyrektor ING Banku Śląskiego Marcin Kościński.

Niemniej - według niego - choć absorpcja rozwiązań opartych na AI w sektorze bankowym będzie trudniejsza niż w branżach nieregulowanych, to jest nieunikniona.

Chcemy mieć wygodniejsze życie, a automatyzacja pewnych procesów przynosi często spektakularne korzyści. Jednak nie każdy się z tym zgadza i rozmowy na ten temat będzie trwać jeszcze długo” - podsumował Mazurkiewicz.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Rząd przelewa Polakom pieniądze. Masowe zgody na PPK

Atom jak CPK? Seria dziwnych wypowiedzi pani minister

Projekt „Likwidacja”. Koniec z finansowaniem PFN

Afrykańskie państwo dotarło do żyły złota. Dosłownie

ISbnews, jb

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych