Rząd planuje podział LOT-u?
Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik rządu ds. CPK od 1 lipca odpowiada za strategiczne decyzje w sprawie PLL LOT. Zaczął swoją działalność od rzucenia pomysłu… podziału naszych flagowych linii lotniczych. Z LOT-u miałaby być wydzielona część zajmująca się przewozami cargo.
Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury oraz pełnomocnik rządu ds. CPK udzielił obszernego wywiadu portalowi wnp.pl. Odpowiadając na pytania związane z poważnym uszczupleniem projektu CPK w kluczowym obszarze cargo Maciej Lasek stwierdza:
Cargo lotnicze powinniśmy rozwijać, ale mówmy o realnych liczbach i możliwościach. Może powinna się pojawić nasza linia, która specjalizowałaby się w obsłudze tego rynku? Z własnymi samolotami i obsługą. Na potrzeby lotów takimi frachtowcami można by już teraz wykorzystywać infrastrukturę m.in. lotniska w Katowicach. All cargo ma swoje zalety – takie samoloty mogą latać tam, gdzie nie wykonuje się rejsów z pasażerami.
»» O biznesie i wynikach PLL LOT czytaj tutaj:
LOT-owi przybywają nowe skrzydła
Wzorem dla LOT… Lufthansa
Czy ja dobrze rozumiem – chciałby pan LOT-u Cargo jako osobnej linii lotniczej? – pyta prowadzący rozmowę red. Adam Sierak z wnp.pl.
To jest niewykluczone. Jeżeli LOT podjąłby takie wyzwanie i oszacowałby, że rynkowo ma to sens… Popatrzmy na Lufthansę, która – to fakt - jest zdecydowanie większa niż nasz LOT. Oni mają swoje frachtowce. Jest ich blisko dwadzieścia. Dlaczego my mamy czekać z rozwojem cargo do otwarcia lotniska w Baranowie? Przecież to nie jest warunek, by ten segment się u nas rozwinął z sukcesem. Powinniśmy już wcześniej pomyśleć o tym, by na tym rynku wypracować mocniejszą pozycję właśnie przy pomocy własnych samolotów all cargo. Katowice, z racji dostępu do największych firm przemysłowych w kraju, są dobrym miejscem, by to wypróbować.
Dziennikarz drąży : Postawi pan takie zadanie dla zarządu LOT-u, by rozwijać w ten sposób cargo?
Rozmawiałem z prezesem Michałem Fijołem (prezes PLL LOT - red.) na ten temat. Wiem, że taka wizja nie jest wykluczona. Oczywiście decyzje żadne nie zapadły. PLL LOT odnotował fenomenalne wyniki za zeszły rok. Trzeba jednak pamiętać, że nasz przewoźnik intensywnie rozbudowuje swoją flotę, ma też do spłacenia udzieloną w pandemii pomoc publiczną. Chciałbym, by LOT rozwinął u siebie all cargo, ale to musi być świadoma decyzja, która nie będzie motywowana tylko wolą polityczną. To się musi obronić biznesowo - odpowiada Maciej Lasek.
»» Cały tekst wywiadu z wiceministrem infrastruktury czytaj na portalu wnp.pl: w publikacji Maciej Lasek o CPK: to nie koniec oszczędności [TYLKO U NAS]
Oprac. Sek
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Budżet państwa - jesień będzie gorąca
Polska na straży bezpieczeństwa paliwowego… Niemiec!