Zakrwawiony Trump jako gadżet: Sprzedają już koszulki!
Koszulki z napisami „Kuloodporny”, „Legendy nigdy nie umierają”, „Walcz o Amerykę” oraz ze zdjęciem postrzelonego Donalda Trumpa pojawiły się w sklepach internetowych na całym świecie już kilka godzin po sobotnim nieudanym zamachu w Pensylwanii. Ich ceny wahają się od 30 do 150 zł.
Zakrwawiona twarz byłego prezydenta USA pojawiła się na koszulkach, kubkach, naklejkach a nawet na ubraniach dla psów. Trafiły one do sprzedaży w sklepach internetowych w USA, Chinach oraz Europie zaledwie kilka godzin po zdarzeniu. Najczęściej widnieje na nich zdjęcie wykonane przez fotografa Associated Press Evana Vucciego. Przedstawia ono rannego Trumpa z zaciśniętą pięścią, który schodzi ze sceny otoczony agentami Secret Service. Nad nimi powiewa amerykańska flaga.
Trump made in China
Jak powiadomił hongkoński dziennik „South China Morning Post”, koszulki z Trumpem pojawiły się w sprzedaży w chińskich sklepach internetowych, m.in. na platformie Taobao, już dwie godziny po ataku.
„Umieściliśmy koszulki w sklepie internetowym, kiedy tylko zobaczyliśmy wiadomość o strzelaninie. Chociaż nie zdążyliśmy jeszcze ich wyprodukować, w ciągu trzech godzin odnotowaliśmy już ponad 2 tys. zamówień z Chin i USA” – powiedziała Li Jinwei, sprzedająca towary na Taobao. Jak dodała, wyprodukowanie koszulki z wizerunkiem Trumpa zajmuje w chińskiej fabryce około pół minuty.
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Odkryto gigantyczne złoża ropy. Wystarczy na 3 lata
Przyszłość widzę jasno: szykuję się do kontenera!
Niemcy szukają pracowników. „Ulgi podatkowe do 30 proc.”
Zielona energia nie jest ani tania, ani bezpieczna
»» Najnowsze wydanie „Wywiadu Gospodarczego” oglądaj tutaj:
Koszulki pojawiały się także w amerykańskich sklepach. Widnieją na nich zdjęcia Trumpa wykonane podczas zamachu oraz napisy: „Nie możesz zabić Trumpa”, „Jeśli zamierzasz podejść do króla, lepiej nie spudłuj”, „Strzelanie (do mnie) czyni mnie mocniejszym”, „Draśnięty, niewzruszony”.
Zysk na kampanię
Znani w USA twórcy komediowi Hodge Twins zamieścili na platformie X zdjęcie koszulki z portretem zakrwawionej twarzy byłego prezydenta i napisem „Walcz! Walcz! Walcz!”. Zapowiedzieli, że „100 proc. zysków ze sprzedaży tej koszulki zostanie przeznaczonych na kampanię Trumpa”.
Na platformie sprzedażowej eBay pojawiły się także egzemplarze gazet „New York Times” i „Los Angeles Times” z niedzieli, gdzie na pierwszych stronach widniało zdjęcie Vucciego. Ich cena to około 100 zł.
Symboliczne zdjęcie
Media uznały zdjęcie Vucciego za symboliczne, dopatrując się w nim podobieństwa do historycznego zdjęcia wykonanego w 1945 roku na japońskiej wyspie Iwo Jima. Fotograf wojenny Joe Rosenthal sfotografował wówczas sześciu żołnierzy, którzy wznoszą sztandar na górze Suribachi. Za to zdjęcie otrzymał nagrodę Pulitzera.
Chińskie firmy już przygotowują się do listopadowych wyborów prezydenckich w USA, produkując gadżety promujące obu kandydatów, Trumpa i Joe Bidena. Li Jinwei stwierdziła, że na Taobao jest więcej produktów związanych z Trumpem, gdyż - jej zdaniem - ma on większą szansę na wygraną i cieszy się popularnością wśród chińskich internautów.
PAP/ as/