Informacje
Boeing 737 w barwach rosyjskich linii lotniczych Aerofłot. ZDJĘCIE ARCHIWALNE / autor: Pixabay
Boeing 737 w barwach rosyjskich linii lotniczych Aerofłot. ZDJĘCIE ARCHIWALNE / autor: Pixabay

Lotniczy gambit? Boeingi dla Chin mogą trafić do… Rosji

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 kwietnia 2025, 15:56

  • Powiększ tekst

Rosja chce, by USA pozwoliły jej na zakup samolotów Boeing z zamrożonych środków państwowych, gdy dojdzie do zawieszenia broni w Ukrainie - poinformował w środę Bloomberg, powołując się na źródło w Moskwie.

Rosja zdaje sobie sprawę, że zamrożone aktywa nie mogą być wykorzystane do zakupu maszyn bez wstrzymania ognia w Ukrainie, ale transakcja nie jest warunkiem zgody na rozejm - czytamy. W razie zakończenia działań zbrojnych zgoda na sprzedaż samolotów może być częścią osłabienia przez USA reżimu sankcyjnego.

Rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego Brian Hughes, poproszony o komentarz w tej sprawie, oświadczył, że USA nie będą omawiać żadnych zobowiązań gospodarczych, dopóki nie zapanuje zawieszenie broni.

Rosja żąda zniesienia sankcji w lotnictwie cywilnym

Rosja już wcześniej zażądała zniesienia przez USA sankcji na jej flagowe linie lotnicze Aerofłot. Moskwa chce też przywrócenia bezpośrednich połączeń lotniczych między USA i Rosją. USA dotychczas publicznie nie odpowiedziały na tę propozycję.

Boeing zakończył swoje działania w Rosji w związku z inwazją rosyjską na Ukrainę w 2022 roku.

Sprzedaż maszyn Rosji jest omawiana na tle wojny celnej. We wtorek agencja Bloomberga napisała, że w odpowiedzi na cła USA na chińskie towary władze w Pekinie nakazały liniom lotniczym wstrzymanie odbioru kolejnych samolotów Boeing.

Technologiczny kryzys w rosyjskim lotnictwie

Jak podkreślił portal gazety „Moscow Times”, od początku inwazji Rosji na Ukrainę rosyjskie lotnictwo cywilne zmaga się z efektami surowych sankcji. Restrykcje obejmują dostawy części zamiennych i gotowych samolotów do Rosji. Boeing i Airbus nie prowadzą wsparcia technicznego dla wykorzystywanych przez rosyjskie linie samolotów.

Rosyjscy przewoźnicy są więc zmuszeni do naprawiania zachodnich maszyn na własną rękę. W tym celu rozbierają niektóre samoloty na części, by wykorzystywać je w innych maszynach. Rosyjska flota w dwóch trzecich składa się z zagranicznych samolotów, które obsługują 90 proc. przewozów pasażerskich w kraju.

O problemach w branży świadczy rosnąca liczba incydentów lotniczych. W 2025 roku co najmniej 10 rosyjskich samolotów musiało awaryjnie lądować z powodu różnych usterek. W ciągu 11 miesięcy 2024 roku w kraju odnotowano 208 rozmaitych zdarzeń lotniczych, o 25 proc. więcej niż w 2023 r. Eksperci uważają, że liczba awarii będzie rosnąć.

PAP, sek

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Przerażenie na giełdzie po deklaracji premiera 

Gigant nurkuje. Orlen: 19,6 mld zł mniej. Fąfara tłumaczy

Wino z Kalifornii zamiast ze słonecznej Francji…

»»Rafał Brzoska: Jeżeli jako Polska nie nadamy tonu zmianom w Europie - przegramy – oglądaj tylko na antenie telewizji wPolsce24

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych