
Lotniczy gambit? Boeingi dla Chin mogą trafić do… Rosji
Rosja chce, by USA pozwoliły jej na zakup samolotów Boeing z zamrożonych środków państwowych, gdy dojdzie do zawieszenia broni w Ukrainie - poinformował w środę Bloomberg, powołując się na źródło w Moskwie.
Rosja zdaje sobie sprawę, że zamrożone aktywa nie mogą być wykorzystane do zakupu maszyn bez wstrzymania ognia w Ukrainie, ale transakcja nie jest warunkiem zgody na rozejm - czytamy. W razie zakończenia działań zbrojnych zgoda na sprzedaż samolotów może być częścią osłabienia przez USA reżimu sankcyjnego.
Rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego Brian Hughes, poproszony o komentarz w tej sprawie, oświadczył, że USA nie będą omawiać żadnych zobowiązań gospodarczych, dopóki nie zapanuje zawieszenie broni.
Rosja żąda zniesienia sankcji w lotnictwie cywilnym
Rosja już wcześniej zażądała zniesienia przez USA sankcji na jej flagowe linie lotnicze Aerofłot. Moskwa chce też przywrócenia bezpośrednich połączeń lotniczych między USA i Rosją. USA dotychczas publicznie nie odpowiedziały na tę propozycję.
Boeing zakończył swoje działania w Rosji w związku z inwazją rosyjską na Ukrainę w 2022 roku.
Sprzedaż maszyn Rosji jest omawiana na tle wojny celnej. We wtorek agencja Bloomberga napisała, że w odpowiedzi na cła USA na chińskie towary władze w Pekinie nakazały liniom lotniczym wstrzymanie odbioru kolejnych samolotów Boeing.
Technologiczny kryzys w rosyjskim lotnictwie
Jak podkreślił portal gazety „Moscow Times”, od początku inwazji Rosji na Ukrainę rosyjskie lotnictwo cywilne zmaga się z efektami surowych sankcji. Restrykcje obejmują dostawy części zamiennych i gotowych samolotów do Rosji. Boeing i Airbus nie prowadzą wsparcia technicznego dla wykorzystywanych przez rosyjskie linie samolotów.
Rosyjscy przewoźnicy są więc zmuszeni do naprawiania zachodnich maszyn na własną rękę. W tym celu rozbierają niektóre samoloty na części, by wykorzystywać je w innych maszynach. Rosyjska flota w dwóch trzecich składa się z zagranicznych samolotów, które obsługują 90 proc. przewozów pasażerskich w kraju.
O problemach w branży świadczy rosnąca liczba incydentów lotniczych. W 2025 roku co najmniej 10 rosyjskich samolotów musiało awaryjnie lądować z powodu różnych usterek. W ciągu 11 miesięcy 2024 roku w kraju odnotowano 208 rozmaitych zdarzeń lotniczych, o 25 proc. więcej niż w 2023 r. Eksperci uważają, że liczba awarii będzie rosnąć.
PAP, sek
»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje
»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:
Przerażenie na giełdzie po deklaracji premiera
Gigant nurkuje. Orlen: 19,6 mld zł mniej. Fąfara tłumaczy
Wino z Kalifornii zamiast ze słonecznej Francji…
»»Rafał Brzoska: Jeżeli jako Polska nie nadamy tonu zmianom w Europie - przegramy – oglądaj tylko na antenie telewizji wPolsce24
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.