Internet bardziej przejrzysty dla klientów spółek
Strony internetowe spółek są coraz lepsze informacyjnie i użytkowo - wynika z raportu dot. internetowej komunikacji spółek z akcjonariuszami opracowanego i opublikowanego przez Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych.
To analiza VII edycji konkursu Złota Strona Emitenta SEG.
"Analiza danych w ujęciu bezwzględnym wskazuje, że strony internetowe mają coraz bogatszą zawartość informacyjną oraz są coraz bardziej przyjazne dla użytkowników" - to jeden z wniosków raportu zatytułowanego "Internetowa komunikacja spółek z akcjonariuszami - analiza przebiegu VII edycji konkursu Złota Strona Emitenta". Raport zawiera także informacje o międzynarodowych trendach i standardach w budowaniu i prowadzeniu stron korporacyjnych.
Uwagi krytyczne raportu to: "największym mankamentem ocenianych stron internetowych jest stosunkowo niski poziom w warstwie technologiczno-użytkowej. Wciąż duża część spółek stosuje rozwiązania sprzed kilkunastu lat, co w świecie komunikacji internetowej jest opóźnieniem o kilka epok" oraz "emitenci zbyt rzadko korzystają z możliwości dotarcia do inwestorów za pośrednictwem mediów społecznościowych".
Np. 70 proc. spółek nie zamieszcza materiałów wideo; 65 proc. nie korzysta z takich sposobów komunikacji z inwestorami jak: chat, blogi, fora eksperckie, portale społecznościowe, RSS; 19 proc. spółek nie podaje adresu mailowego do użytku inwestorów, a 51 proc. nie ma wyszukiwarki treści. Dodatkowo 35 proc. spółek nie ma na stronach żadnej informacji w języku angielskim.
"Co roku po zakończeniu konkursu Złota Strona Emitenta wydajemy raport, w którym można znaleźć nie tylko podsumowanie wyników każdego z trzech etapów konkursu, ale również komentarze i wskazówki ekspertów zajmujących się komunikacją korporacyjną online oraz informacje o najnowszych trendach na rynkach zachodnich. Spółka może również na bazie raportu prześledzić, jak wygląda poziom komunikacji w jej kategorii" - powiedział cytowany w komunikacie przesłanym prezes SEG Mirosław Kachniewski.
"Podobnie jak w latach ubiegłych poziom oceny był silnie skorelowany z wielkością emitentów - najwyższe rezultaty osiągnęły polskie spółki duże, a najniższe notowane na rynku NewConnect. Osobną grupę, ocenioną zdecydowanie najniżej, stanowią spółki zagraniczne, z których część ma strony internetowe dobrej jakości, ale olbrzymim problemem jest brak kontaktu z inwestorem indywidualnym i dostępności treści w języku polskim" - podaje raport.
Według raportu trendy w komunikacji internetowej "wydają się stosunkowo jednoznaczne - dążenie do uproszczenia korzystania za pośrednictwem tabletów i smartfonów, głównie poprzez zmiany dotyczące projektowania stron lub wręcz tworzenia specjalnych serwisów na urządzenia mobilne. Jednocześnie bieżący dostęp do internetu mobilnego o coraz lepszych parametrach przesyłu danych daje coraz większą możliwość wykorzystywania mediów społecznościowych, a także prezentowania treści w formie przekazu wideo".
Kolejna VIII edycja ZSE rozpocznie sie 2 września tego roku. Zakończona VII edycja objęła 889 spółek giełdowych, których akcje były w obrocie 27 września 2013 r.
Raport jest dostępny na stronie internetowej Stowarzyszenia www.seg.org.pl oraz na stronie www.zse.seg.org.pl
Patronem medialnym Konkursu ZSE i raportu SEG jest Polska Agencja Prasowa.
(PAP)