Informacje

www.freeimages.com/drm91
www.freeimages.com/drm91

Będzie „ekspresowo” od Szczecina do granicy z Czechami?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 21 grudnia 2014, 16:50

    Aktualizacja: 22 grudnia 2014, 14:36

  • Powiększ tekst

Na 803 mln zł opiewają dwa kontrakty na budowę ponad 33-kilometrowego drogi ekspresowej S3 między Nową Solą (Lubuskie) a Kaźmierzowem (Dolny Śląsk). Kierowcy pojadą tam najwcześniej w czerwcu 2018 roku. To kolejna z inwestycji drogowych, które złożą się za około cztery lata na połączenie dwujezdniową trasą portów Szczecin-Świnoujście z Wrocławiem, czy szerzej połączenia: Północ – Południe ze Skandynawii do Czech.

W piątek w Zielonej Górze tamtejszy Oddziału Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał umowy z przedstawicielami firm, które wygrały przetargi na realizację tego odcinka S3. Zdanie zostało podzielone na dwie części. S3 od Nowej Soli do wsi Gaworzyce (16,4 km) wybuduje firma Dragados, która we wrześniu podpisała również umowę na budowę drugiej jezdni obwodnicy Gorzowa Wlkp. w ciągu lubuskiego odcinka S3. Odcinek z Gaworzyc do Kaźmierzowa (16,9 km) wybuduje konsorcjum firm, którego liderem jest Mirbud. Kontrakty opiewają odpowiednio na 355 mln zł i 448 mln zł. Cały ten odcinek drogi ekspresowej S3 będzie rozpoczynał się przed Nowym Miasteczkiem (Lubuskie), w miejscu wybudowanej już jednojezdniowej obwodnicy Nowej Soli, a kończył już na Dolnym Śląsku, na wysokości wsi Kaźmierzów oddalonej o ok. 5 km od Polkowic.

Rzeczniczka zielonogórskiego oddziału GDDKiA Anna Jakubowska podała, że będzie to pierwsza w woj. lubuskim inwestycja realizowana w systemie "projektuj i buduj", który z powodzeniem jest stosowany przy realizacji wielu projektów w kraju.

"Od tradycyjnej metody różni się tym, że wykonawca ma prawo wprowadzić do projektu zmiany, które uzna za korzystniejsze dla zadania. Muszą one oczywiście zostać uzasadnione i zaakceptowane przez inwestora. Jest to furtka do wprowadzenia nowych technologii, materiałów czy też rozwiązań inżynieryjnych" - wyjaśniła Jakubowska.

Także w grudniu rozstrzygnięto przetarg na dolnośląski odcinek S3 od węzła Lubin Południe do węzła Legnica. 22-kilometrowy odcinek zbuduje za prawie 800 milionów złotych Budimex w konsorcjum z hiszpańskim Ferrovial Agroman.

Droga ekspresowa S3 biegnie od wybrzeża Polski, od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin na północy, następnie wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez alomeracje Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry do Zagłębia Miedziowego. Za pośrednictwem linii promowych zapewni najkrótsze bezpośrednie połączenie południowej Skandynawii z północnymi Czechami oraz Pragą.

Ciekawe, czy wszystkie przetargi i w/w kontrakty zostały objęte podsłuchami ABW. Druga afera autostradowa wisi w powietrzu?

PAP, sek

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych