Informacje

fot. www.freeimages.com
fot. www.freeimages.com

W Polsce barierą dostępu do internetu jest wykluczenie cyfrowe, a nie problemy techniczne

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 marca 2016, 20:16

  • Powiększ tekst

W Polsce dostęp do internetu ma 76 proc. gospodarstw domowych, a więc mniej niż unijna średnia, wynosząca 83 proc. - powiedział w środę w Sejmie wiceminister cyfryzacji Witold Kołodziejski. Dodał, że bez połączenia z siecią pozostaje ok. 3 mln domów.

Jak wyjaśnił na sejmowej komisji cyfryzacji, dla tych gospodarstw dziś główną barierą jest brak potrzeby korzystania z internetu i brak niezbędnych do tego umiejętności. Natomiast przeszkody techniczne i brak dostępu do sieci stanowią obecnie mniejszy problem niż dawniej - dodał.

Wiceminister zauważył też, że Ministerstwo Cyfryzacji wyróżnia w swych analizach dostęp do internetu szerokopasmowego; w Polsce ma go 71 proc. osób, a unijna średnia wynosi 80 proc. Coraz wolniej rośnie jednak liczba osób z dostępem do takiej sieci (czyli według resortu - ponad 10 Mb/s) - w 2015 r. miało go tyle samo domostw co rok wcześniej.

Kołodziejski powołując się na dane MC zwrócił uwagę na stopień ucyfrowienia społeczeństwa. Polska - jak powiedział - znajduje się obecnie na trzecim miejscu od końca w UE (za Rumunią i Bułgarią), jeśli chodzi o ten wskaźnik, choć udało się zmniejszyć dystans do unijnej średniej.

Według danych resortu 42 proc. Polaków nie ma żadnych umiejętności związanych z obsługą komputera. Poziom niski reprezentuje 14 proc., średni - 23 proc., a zaawansowany (a więc nie tylko dotyczący umiejętności programowania, ale również rozwiązywania bardziej skomplikowanych problemów technicznych z komputerem lub tworzenia narzędzi obliczeniowych) - 21 proc.

W Finlandii - kraju o jednym z najwyższych poziomów ucyfrowienia w UE - na poziomie zaawansowanym jest 46 proc. użytkowników, a tylko 12 proc. nie wie, jak korzystać z maszyn liczących.

Wiceminister podkreślił też, że ucyfrowienie w Polsce wiąże się z pozycją materialną.

"W najzasobniejszych gospodarstwach domowych wszyscy umieją korzystać z internetu" - powiedział.

Wskazał ponadto, że umiejętności komputerowe zależą także od wieku - w grupach najmłodszych (12-15 lat i 16-24 lata) są najwyższe; zaledwie 2 proc. młodych ludzi nie potrafi korzystać z internetu.

W porównaniu z pozostałymi państwami UE w Polsce wciąż jest mało firm z branży teleinformatycznej (ICT) - zauważa MC. Takich przedsiębiorstw w 2013 r. było 69,2 tys. i zatrudniały zaledwie 3,6 proc. wszystkich pracujących.

Kołodziejski zestawił ze sobą sektor ICT z górnictwem.

"Z wydobycia zarobiliśmy 13,6 mld euro, a z nowoczesnych technologii 28 mld euro. To pokazuje jak duży potencjał tkwi w tej branży, jak duże nadzieje wiążemy z rozwojem tego sektora" - zaznaczył wiceminister.

Przypomniał, że ogłoszony przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego plan rozwojowy oraz kierunki strategiczne Ministerstwa Cyfryzacji przykładają dużą wagę do innowacji i rozwoju gałęzi informacyjno-telekomunikacyjnej.

Wiceminister wspomniał również o administracji cyfrowej. Zauważył, że skoro 30 proc. Polaków nie korzysta z internetu, nie będą też korzystali z e-urzędów. Ponadto z 70 proc. użytkowników sieci zaledwie 27 proc. świadomie używa go w celach urzędowych – powiedział.

"Wyzwania przed Ministerstwem Cyfryzacji w dziedzinie administracji elektronicznej są podwójne: po pierwsze zachęcić poprzez budowanie odpowiedniej oferty usług, żeby ci niekorzystający z internetu zaczęli korzystać, dlatego że mają usługę administracyjną (...). Niewielki zakres usług e-administracji jest też dostępny" - mówił.

"Dzisiaj najpopularniejszą usługą elektroniczną oferowaną przez administrację rządową są deklaracje podatkowe" - wskazał wiceminister. W 2015 r. złożono przez internet ok. 7 mln kwestionariuszy podatkowych; resort chciałby procedurę uprościć, aby jeszcze bardziej zachęcić do tego sposobu rozliczania się z fiskusem, czy także wprowadzić e-deklaracje na potrzeby programu 500+.

Kołodziejski wskazał, że z e-administracji chętnie natomiast korzysta biznes. Ten sposób kontaktu z urzędem preferuje 90 proc. polskich przedsiębiorstw, co wyjątkowo stawia Polskę powyżej unijnej średniej.

PAP, sek

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych