Zmienia się struktura handlu międzynarodowego. Polska liderem w Europie pod względem dynamiki eksportu
Postępująca industrializacja, wzrost wynagrodzeń oraz rosnące oczekiwania konsumentów na rynkach wschodzących powodują zmianę kształtu handlu międzynarodowego – wynika z najnowszego raportu „Global Connections”, przygotowanego przez firmę analityczną Oxford Economics na zlecenie banku HSBC.
Zmiana ta polega na przestawianiu się niektórych dużych rynków wschodzących na produkcję towarów o wyższej wartości dodanej, przy stopniowym odchodzeniu od produkcji tanich i prostych dóbr. Zdaniem autorów raportu tendencja ta jest najbardziej widoczna w Azji, a siłą napędową chińskiego eksportu będzie w przyszłości sprzedaż maszyn przemysłowych oraz sprzętu teleinformatycznego (ICT), a znaczenie produkcji tekstyliów czy drewna spadnie. Dotychczasową rolę Chin w międzynarodowym łańcuchu dostaw - niskokosztowego wytwórcy nieskomplikowanych towarów - będą natomiast stopniowo przejmowały inne rynki azjatyckie, m.in. Wietnam i Bangladesz.
„Zmiany w strukturze handlu międzynarodowego są naturalną konsekwencją rozwoju gospodarczego. Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństw i rozwojem kompetencji siły roboczej, zmieniają się zarówno oczekiwania konsumentów, jak i ambicje producentów” – powiedział John Rendall, wiceprezes zarządu i dyrektor zarządzający Pionem Bankowości Komercyjnej i Globalnej HSBC Bank Polska S.A.
Z raportu "Global Connections" wynika, że w przypadku Polski nie powinno dojść do gwałtownych zmian w strukturze produktowej ani geograficznej handlu. Najważniejszym sektorem eksportowym pozostaną maszyny przemysłowe, a europejskie rynki rozwinięte utrzymają silną pozycję w rankingu kluczowych partnerów handlowych Polski. Niemniej jednak z uwagi na spowolnienie gospodarcze i słabe perspektywy na przyszłość, polscy eksporterzy będą musieli szukać nowych rynków zbytu poza rynkami rozwiniętymi.
„Szansą dla polskich eksporterów jest dywersyfikacja rynków zbytu w oparciu o kraje rozwijające się, gdzie budzi się popyt i gdzie są perspektywy do sprzedaży produktów i usług na przyszłość. Jedną z możliwości rozwoju biznesu na rynkach zagranicznych jest współpraca z partnerami z krajów, z którymi Polska bezpośrednio sąsiaduje" - powiedział Andrzej Puta, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu i Faktoringu HSBC Bank Polska S.A.
Inną możliwością rozwoju biznesu jest współpraca z partnerami handlowymi z Azji, którą analitycy Oxford Economics uznają za najbardziej perspektywiczny kierunek rozwoju polskiego eksportu. Eksport na rynki tego regionu może rosnąć w tempie 13-14% rocznie do końca drugiej dekady XXI wieku. Wśrod najbardziej obiecujących kierunków eksportowych dla Polski w Azji obok Chin analitycy Oxford Economics zidentyfikowali Indie, Wietnam oraz Koreę Południową. Wietnam i Indie pojawiają się również w czołówce najbardziej perspektywicznych partnerów importowych Polski.
„Dyskusja wokół ogromnego potencjału Azji z perspektywy polskiego handlu zagranicznego trwa od co najmniej kilku lat. W 2011 i 2012 roku uległa dodatkowemu ożywieniu w związku z wzajemnymi wizytami przedstawicieli najwyższych szczebli władzy Polski i Chin. Niemniej jednak w pierwszej dziesiątce najważniejszych partnerów eksportowych Polski brakuje krajów tego regionu, a w rankingu partnerów importowych figurują jedynie Państwo
Środka i Korea Południowa. Zainteresowanie polskich firm tym regionem zauważalnie rośnie, niemniej jednak prawdopodobnie nie dojdzie do gwałtownego wzrostu polskiego eksportu na te rynki. Będzie to raczej proces stopniowy, wymagający znacznych nakładów ze strony polskich eksporterów i wsparcia polskiej administracji gospodarczej” - podkreśla Andrzej Puta.
Po umiarkowanym 2012 roku, dynamika polskiego handlu zagranicznego powinna przyspieszyć w nadchodzących latach. Autorzy raportu „Global Connections” przewidują, że na koniec 2013 roku jego wartość będzie o 5,8% większa niż rok wcześniej. W przyszłym ma dojść do dalszego przyspieszenia, a 2014 rok ma zakończyć się wynikiem o 7% lepszym niż rok wcześniej. W odleglejszej perspektywie (2016-2020) Polska będzie zajmowała drugie miejsce w Europie pod względem dynamiki eksportu (9,1%). W analizowanym okresie wyprzedzi ją jedynie Turcja (11,8), a słabszy wynik uzyskają Wielka Brytania (5,5%),
Irlandia (4,7), Francja (4,4%) i Niemcy (3,8%).
Opr. Jas