Plan Junckera w planie Morawieckiego
Resort rozwoju w porozumieniu z innymi ministerstwami, przygotował listę 47 inwestycji publicznych wartych 81 mld zł, które zawalczą o wsparcie z Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych (EFIS) - finansowego filaru Planu Junckera
Po roku funkcjonowania EFIS, którego celem jest wyciągnięcie unijnej gospodarki z pokryzysowego letargu, można mówić o sukcesie. Już bowiem zainwestowano w jego ramach 100 mld euro, przy przewidywanej puli inwestycyjnej wartej 315 mld euro. I o ile w skali europejskiej można mówić o sukcesie, o tyle Polska nie miała się zbytnio czym pochwalić. Z polskich firm, zaledwie jedna uszczknie coś z tego finansowego tortu. To Mlekovita z projektem budowy nowej fabryki do proszkowania mleka. Jest to projekt w ramach dużych inwestycji (powyżej 25 mln euro), które to mogą się liczyć na wsparcie.
Ten, póki co słaby wynik dla Polski, jeszcze w tym roku chce poprawić resort rozwoju, które zostało koordynatorem wsparcia EFIS w Polsce. Z gotowej listy 47 opracowanych planów inwestycyjnych, 26 aplikacji zawalczy o finansowanie z EFIS przed końcem 2016 roku. Kolejne 17 aplikacji trafi do banku w 2017. Natomiast w latach 2018 – 2019 po jednej co rok.
Plan Junckera to jedno z narzędzi, które chcemy wykorzystać do realizacji Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Jednym z celów rządowego planu jest podniesienie poziomu inwestycji w Polsce – podkreślił wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki
Wicepremierowi wtóruje wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński. O wsparcie w ramach EFIS mogą zawalczyć instytucje publiczne (rządowe oraz samorządowe) i prywatne, w ramach dwóch okienek – „infrastruktura i innowacje”, a także „okno dla małych i średnich przedsiębiorstw”, do których trafi 75 mld euro z puli – dodał.
Jednocześnie wiceminister zaznaczył, że wsparcie EBI ma charakter zwrotny. Ostateczne decyzje o jego wykorzystaniu dla poszczególnych projektów będą zapadały po otrzymaniu konkretnej oferty ze strony banku , z uwzględnieniem celu jakim jest zapewnienie najbardziej optymalnej struktury finansowania danej inwestycji.
Tymczasem dwie rządowe inwestycje – Tauronu i Przewozów Regionalnych - o wartości ponad 2,1 mld zł, są już w ocenie Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). Zaś najliczniejszą grupą projektów są przedsięwzięcia z sektora energetycznego (blisko połowa) oraz infrastrukturalnego, z czego istotną grupą ze względu na wartość są inwestycje dotyczące żeglugi śródlądowej.
LG-S