Informacje

Zmiany w akcyzie od samochodów już od 1 stycznia 2017 roku?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 24 października 2016, 12:57

    Aktualizacja: 24 października 2016, 12:58

  • Powiększ tekst

Wiceminister finansów Wiesław Jasiński w rozmowie z dziennikarzem PAP Marcinem Musiałem ujawnił plany zmiany w regułach akcyzy dla samochodów. Przedstawiamy ważniejsze wątki wywiadu opublikowanego w poniedziałek w serwisie agencji.

Na pytanie dzinnikarza PAP o powód zmiany przepisów o akcyzie dla samochodów po raz pierwszy rejestrowanych w Polsce wiceminister finansów stwierdział, że wicepremier minister finansów i minister rozwoju Mateusz Morawiecki zdecydował się wesprzeć projekt, złożony wiosną przez grupę senatorów, która „zaproponowała zmiany stawki akcyzy dla samochodów o pojemności silnika powyżej 2 litrów. Zdaniem wiceministra nowa konstrukcja akcyzy dla tego segmentu rynku wyeliminuje nieprawidłości polegające na tym, że „_podatek jest liczony od wartości samochodu, wartość w deklaracjach jest zaniżana. Tym samym zaniżana jest też podstawa opodatkowania akcyzą”.

Wiceminister opisuje też inny proceder: „podatnicy deklarują rejestrację aut ciężarowych, aby uniknąć opodatkowania akcyzą w ogóle. Samochody ciężarowe są bowiem zwolnione z akcyzy. Problem dotyczy zazwyczaj pojazdów luksusowych z silnikami o pojemności powyżej dwóch litrów, a bierze się z różnych definicji samochodu ciężarowego. Ustawa o podatku akcyzowym posługuję się kodami CN, natomiast prawo o ruchu drogowym posługuje się swoimi regulacjami. Jeżeli w świetle prawa o ruchu drogowym samochód jest ciężarowy, to podatnicy uważają, że także zgodnie z przepisami o akcyzie jest ciężarowy. Tymczasem nie zawsze tak jest”.

Wiceminister Jasiński ujawnia, że resort finansów nie mógł zgodzić się na zaproponowane w projekcie senatorów obniżki stawki akcyzy. „Obliczyliśmy, że to obciążyłoby budżet na ok. 450 mln zł”.

Opisując założenia ministerialnego projektu akcyzy samochodowej Jasiński powiedział: „Mogę powiedzieć, że opodatkowanie będzie uzależnione od dwóch czynników: roku produkcji i pojemności silnika. Przyjęliśmy zakresy lat produkcji, które pokrywają się z normami Euro dotyczącymi emisji spalin, co uwzględnia aspekt ekologiczny. Ustaliliśmy też zakresy pojemności silnika odpowiadające poszczególnym stawkom akcyzy.

Na pytanie dziennikarza PAP, ile będzie przedziałów wiekowych i przedziałów odnoszących się do pojemności?, Wojciech Jasiński odpowiedział: „ Cztery, jeśli chodzi o wiek. Pierwszy będzie dotyczył samochodów wyprodukowanych w 2004 r. i starszych. Drugi - aut z lat 2005-2009; trzeci - obejmie lata 2010-2015; czwarty - samochody z 2016 r. i młodsze. Jeśli chodzi o pojemności silnika, to najniższy przedział obejmie auta o pojemności poniżej 1,2 litra. Kolejny przedział obejmie pojazdy o pojemności od 1,2 litra do 1,5 litra. Następny będzie dotyczył pojemności 1,5 - 2 litra, a kolejny auta do 2,5 litra. Potem stawki będą wzrastać wraz ze wzrostem pojemności o 500 centymetrów”.

Urzędnik MF deklaruje, że w przypadku samochodów samochodów starszych, ale z silnikami o mniejszej pojemności „staraliśmy się, alby stawka była na poziomie zbliżonym do tego, co mamy teraz. W przypadku samochodów nowszych, podatek może być w wysokości niższej niż obecnie”.

Wiceminister akcentuje ogólną zasadę: „dla każdego samochodu będzie przypisana jasna, konkretna stawka, a wartość auta nie będzie miała już znaczenia. Jeżeli będę chciał sobie sprowadzić samochód, to od razu będę wiedział, w jakiej wysokości podatek będę musiał zapłacić. Będzie to można sprawdzić w tabeli. Nie będzie więc miejsca na uznaniowe decyzje organu dotyczące wysokości opodatkowania. Ponadto chcemy wprowadzić spójną z prawem drogowym definicję samochodu ciężarowego, co ułatwi kontrolę rejestracji samochodów i pozwoli na eliminację nieprawidłowości w tym zakresie”.

Zdaniem wiceministra finansów skutek zmian „będzie pozytywny” dla budżetu, „zakładając, że liczba samochodów po raz pierwszy rejestrowanych w kraju nie spadnie. Co roku jednak obserwujemy tendencję wzrostową”.

Zdaniem wiceministra Jasińskiego do końca miesiąca Senat ma wrócić do prac nad tymi propozycjami. "Jest szansa, że zakończą się one jeszcze w tym roku, więc zmiana mogłaby wejść w życie 1 stycznia 2017 r." - ocenił Jasiński.

Oprac. sek

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych