
Polski e-commerce osiągnie na święta prawie 4,7 miliardów zł
Na świąteczne zakupy Polacy przeznaczą w tym roku blisko 75 miliardów zł (74,486 mld), tj. o 3,5% więcej niż w 2015 roku (71,988 mld zł). To najwyższy wzrost w Europie. Warto przy tym zwrócić uwagę na to, że coraz większa część tych wydatków przepływa przez kanały online. W sklepach internetowych Polacy wydadzą w okresie świąt prawie 4,7 miliarda zł (4,694 mld zł) – to aż 23% więcej niż przed rokiem.
Dla porównania: obroty sklepów stacjonarnych wzrosną w Polsce w tym okresie o 2,4%. Pomimo, że wzrost ten jest niewielki, należy zaznaczyć, że Polska jest jedynym krajem europejskim, w którym handel offline rośnie. Tak wynika z międzynarodowego badania przeprowadzonego przez RetailMeNot (www.retailmenot.pl) – największe na świecie centrum zakupów online, udostępniające kupony rabatowe i zniżki do sklepów internetowych.
Święta Bożego Narodzenia w 2016 roku: wzrost e-handlu w Europie
Porównanie z innymi krajami europejskimi pokazuje, że należy się spodziewać dalszego wzrostu znaczenia handlu online w Polsce. Na przykład w Niemczech udział handlu online w świątecznych zakupach wynosi już 21 proc. (wzrost o 13,6 proc.), przy czym sklepy stacjonarne zanotują w tym roku spadek obrotów o 0,7 proc. W Hiszpanii sprzedaż w Internecie wzrośnie w te święta nawet o 33 proc., ale tradycyjny handel straci 0,9 proc. Podobnie będzie we Włoszech, gdzie e-commerce osiągnie w okresie świątecznym wzrost o 30 proc., przy jednoczesnym spadku obrotów sklepów stacjonarnych o 1,5 proc.
Mobilne zakupy na święta coraz popularniejsze
Prawie co czwarta złotówka wydana w tym roku na święta w Internecie przepłynie przez urządzenia mobilne – m-commerce osiągnie poziom 23,6 proc. sprzedaży online w tym okresie. Za pomocą smartfonów lub tabletów Polacy wydadzą na święta ponad 1 miliard zł (1,109 mld zł) (w porównaniu do 0,671 mld zł w 2015) – to 65 proc. więcej niż przed rokiem. Podczas, gdy obroty generowane poprzez urządzenia stacjonarne wzrosną o 14 proc., polski m-commerce odnotuje wzrost zysków z zakupów przez same smartfony w wysokości 83 proc., osiągając 641 mld zł.
Wszystko wskazuje na to, że m-commerce będzie motorem wzrostu dla handlu online w Polsce. Ogromny potencjał tego kanału sprzedaży pokazuje porównanie rynku polskiego z innymi europejskimi. Na przykład Niemcy robią już 43,1 proc. zakupów świątecznych za pomocą urządzeń mobilnych, a Brytyjczycy 42,3 proc.
Klienci coraz częściej korzystają z zalet zakupów online – wygody, możliwości przeszukiwania rynku i korzystania z najlepszych ofert, w tym także sklepów zagranicznych, a także składania zamówień last minute. Zakupy w sieci dają też nieporównanie większe możliwości oszczędzania niż w sklepach stacjonarnych. Wszystko to powoduje, że kupującym online łatwiej jest spełnić świąteczne życzenia. Sklepy online reagują na zmieniające się oczekiwania i potrzeby klientów, stale ulepszając swoje kanały sprzedaży. Rozwój handlu online otwiera też dodatkowe możliwości przed sklepami stacjonarnymi. Duży potencjał kryje w sobie wykorzystanie strategii multi- oraz omnichannel, w tym zwłaszcza rozwiązań adresowanych do kupujących mobilnie”, mówi Mike Lester, Vice President and General Manager, New Markets w RetailMeNot.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.