Mirosław Chaberek: Nowa strategia PKP SA emanacją rządowej Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju
Przez ostatnich 15 lat głównym zajęciem PKP SA była faktycznie likwidacja majątku, pozostałego po przedsiębiorstwie państwowym PKP. Nowa strategia tej spółki zakłada rozwój kolei i tworzenie takich warunków, aby zyskiwać mogły wszystkie spółki kolejowe – mówi prof. Mirosław Chaberek, przewodniczący rady nadzorczej PKP SA
Czy może Pan przedstawić zarys nowej strategii PKP S.A. – jakie najistotniejsze punkty wymagają zmian i w jakim kierunku powinna zmierzać Grupa PKP?
Prof. Mirosław Chaberek, przewodniczący rady nadzorczej PKP SA PKP SA ma opracowaną, przyjętą przez władze korporacyjne „Strategię PKP SA na lata 2016 – 2020 z perspektywą do roku 2023”, którą konsekwentnie zaczęła wdrażać. Strategia PKP SA jest emanacją rządowej Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR) (z 14 lutego 2017 r.) i została skonstruowana na bazie wyniku analizy występujących barier i ograniczeń w zakresie rozwoju polskiego kolejnictwa.
Zgodnie z duchem SOR-u, misją PKP SA, Grupy PKP, jest powodowanie odpowiedzialnego rozwoju narodowej kolei, czyli takiego rozwoju, który będzie dążył do odpowiedniego ukształtowania relacji w Grupie i z jej otoczeniem, właściwych dla otwartej gospodarki rynkowej i właściwych dla takiej gospodarki warunków konkurencyjności. Rozumiejąc logistyczne funkcje kolei w krajowym i europejskim systemie społeczno – gospodarczym, przedsiębiorstwo kolejowe spółki PKP SA, jak i cała Grupa PKP, stawia sobie za główny cel reindustrializację polskich kolei, aby mogły one stać się integralnym ogniwem krajowego i europejskiego systemu logistycznego. Strategia PKP SA zakłada zarówno zwiększenie aktywności biznesowej, jak i tworzenia warunków do synergii działań gospodarczej całej Grupy PKP. Będzie to możliwe dzięki rozwojowi innowacyjnych form obsługi logistycznej działalności gospodarczej krajowej, jak i międzynarodowej. PKP SA ma się stać głównym ogniwem, tworzącym w ramach Grupy PKP narzędzia wdrażania i realizacji państwowej polityki transportowej w zakresie rozwoju i utrzymania na poziomie europejskim bezpieczeństwa w transporcie kolejowym oraz kreowania innowacyjnych form obsługi multimodalnej pasażerów i towarów, wynikających z obecnych i przyszłych potrzeb społecznych i gospodarczych kraju.
Jakie zadania powinna postawić sobie PKP S.A. na najbliższe lata, by w większym niż dotychczas stopniu wykorzystać potencjał kolejowych gruntów w celu rozbudowy systemu logistycznego?
Podstawowym modelem funkcjonowania PKP SA przez ostatnie 15 lat była w gruncie rzeczy likwidacja jakby „masy upadłościowej” po byłym przedsiębiorstwie państwowym PKP. Obowiązująca ustawa o transporcie kolejowym wręcz nakazywała takie zachowanie, a sama PKP SA nie została wyposażona w stosowne źródła przychodów, za to w bardzo wiele kosztownych zadań. Stąd też przychody ze sprzedaży majątku służyły finansowaniu zadań pozostawionych w PKP SA po byłym przedsiębiorstwie państwowym PKP. Nowy kierunek gospodarowania nieruchomościami w PKP SA, zgodnie z przyjętą strategią, nakazuje maksymalnie możliwe wykorzystanie nieruchomości przede wszystkim do rozwoju tradycyjnych, ale też innowacyjnych form obsługi transportowo - logistycznej we wszystkich, dopuszczalnych prawem konfiguracjach.
Czy PKP są gotowe na innowacje w zakresie szeroko rozumianej gamy usług transportowych i logistycznych?
Jest to jedna z zauważonych w strategii barier. Jej pokonanie będzie wspierało kilka programów celowych, głównie z zakresu polityki kadrowej, szkoleń oraz systemu zarządzania i motywowania pracowników.
Dziękujemy za rozmowę