Informacje

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności / autor: fot. materiały prasowe
Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności / autor: fot. materiały prasowe

Bankowość zmierza w kierunku „mobile only”

Gazeta Bankowa

Gazeta Bankowa

Najstarszy magazyn ekonomiczny w Polsce.

  • Opublikowano: 19 grudnia 2017, 11:30

    Aktualizacja: 19 grudnia 2017, 11:33

  • 1
  • Powiększ tekst

Każda branża, nie tylko bankowość, musi być gotowa na nową erę. Cały proces kontaktu klienta z firmą bez względu na charakter jej działalności niebawem będzie się zamykał w smartfonie – pisze w „Polskim Kompasie 2017” Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności

Kiedy Steve Jobs mówił o „erze post-PC”, wielu z niedowierzaniem kiwało głowami. Dziś urządzenia mobilne zaczynają zastępować większość sprzętów, których używaliśmy. Znikają tradycyjne kalendarze, notatniki, budziki i fotoaparaty, rośnie popularność płacenia telefonem. Możemy przewidywać, że era post-PC nadejdzie, gdy smartfon na dobre zastąpi laptopa w pracy. Kiedy podłączony do stacji dokującej zmieni się w pełni funkcjonalny komputer. Pierwsze takie urządzenia już pojawiają się na rynku, a najbliższe lata mogą być w tym względzie przełomowe. Oznacza to, że każda branża, nie tylko bankowość, musi być gotowa na nową erę. Cały proces kontaktu klienta z firmą bez względu na charakter jej działalności niebawem będzie się zamykał w smartfonie.

Bankowość i płatności bardzo szybko przechodzą do telefonu. Szacuje się, że w Polsce mamy 1,2–1,6 mln klientów „mobile only”, czyli takich, dla których smartfon jest jedynym kanałem kontaktu z bankiem. Z krajowego standardu płatności BLIK obecnie korzysta prawie 4,5 mln klientów. W pierwszym półroczu skorzystali oni z BLIKA blisko 13 mln razy, czyli więcej niż przez pierwsze dwa lata działania systemu.

Według TNS Polska w połowie 2016 r. ponad 20 mln Polaków miało smartfona. Popularność tych urządzeń przekłada się także na wykorzystywanie ich do kontaktu z bankiem. Polska bankowość mobilna rozwija się bardzo dynamicznie na tle Europy i świata. Na naszym rynku już ponad 20 banków oferuje aplikacje mobilne. Polskie instytucje finansowe stały się firmami technologicznymi i szybko wdrażają nowoczesne rozwiązania w swoich aplikacjach. Mobilność nie jest już dodatkiem do e-bankowości, lecz warunkiem aktywnego korzystania z usług bankowych. Nowoczesny klient oczekuje serwisu finansowego, który jest dostępny cały czas. W samym centrum tych procesów są płatności.

Cyfrowa gospodarka potrzebuje obrotu bezgotówkowego, a dotychczasowe rozwiązania jako mało intuicyjne i trudne powoli odchodzą w przeszłość. Wygoda klienta musi być jak największa. Aktualnie Polski Standard Płatności upraszcza płatność on-line. Dzięki metodzie „jednego kliknięcia” (tzw. One Click) użytkownik może zainicjować proces płatności w sklepie, tylko raz weryfikując się za pomocą kodu BLIK. Przy kolejnych transakcjach wystarczy potwierdzenie płatności w aplikacji przez PIN. Metoda „jednego kliknięcia” staje się coraz popularniejsza, otwiera bowiem drzwi do dynamicznego rozwoju m-commerce.

To rozwiązanie w przyszłości da również możliwość szerszego zastosowania BLIKA w technologiach IoT (Internetu Rzeczy). Na przykład we wszelkiego rodzaju usługach powiązanych z czasem użytkowania, jak korzystanie z transportu publicznego, rowerów miejskich czy samochodów wypożyczanych na czas. Technologia pozwala na identyfikację czasu użytkowania i po jego zakończeniu obciąża rachunek konkretną kwotą, którą użytkownik autoryzuje w aplikacji przez PIN. Tego typu dynamiczne obciążenie rachunku pozwala uniknąć uzupełniania wirtualnych portmonetek i innego rodzaju płatności pay-by-link.

Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności

Wrzesień 2017

Publikacje „Polskiego Kompasu – rocznika instytucji finansowych i spółek akcyjnych” od trzech lat spotkają się z ogromnym uznaniem i zainteresowaniem w środowisku finansowym i biznesowym. Pełne wydanie edycji Polskiego Kompasu 2017 w formacie PDF dostępne jest na stronie www.gb.pl a także w aplikacji „Gazety Bankowej” na urządzenia mobilne

Powiązane tematy

Komentarze