Ta ustawa wywoła chaos i strajki
Posłowie PiS apelują do parlamentarzystów koalicji, aby wycofali się z prac nad projektem ustawy, która umożliwi ogłoszenie upadłości spółek kolejowych. Te rozwiązania doprowadzą do strajków, chaosu na kolei - twierdzą.
Komisja infrastruktury skierowała w czwartek do dalszych prac w podkomisji projekt nowelizacji m.in. ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe.
Za rekomendowaniem Sejmowi odrzucenia projektu głosowało na czwartkowym posiedzeniu komisji 14 posłów. Tyle samo było przeciwnych, więc wniosek nie uzyskał akceptacji i nad projektem będą się toczyć dalsze prace.
"Projekt pozwala upaść spółkom przewozowym PKP, PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Przewozy Regionalne. To praktycznie rzecz biorąc otwarcie procesu likwidacji polskich kolei" - powiedział na konferencji prasowej poseł PiS Andrzej Adamczyk.
Z kolei Krzysztof Tchórzewski (PiS) stwierdził, że projekt "to realizacja uporczywego pomysłu ministra infrastruktury, żeby doprowadzić do tego, aby wszystkie województwa miały własne spółki kolejowe". "Wiemy z doświadczeń województwa śląskiego, że to bardzo trudne do wdrożenia (...). Pomysł zakłada upadłość Przewozów Regionalnych i w ten sposób zmuszenie samorządów wojewódzkich do powołania własnych spółek" - powiedział Tchórzewski.
Zwrócił uwagę, że w większości państw Unii, m.in. Niemczech czy Czechach, spółki przewozów regionalnych nie podlegają prawu upadłościowemu.
Według Tchórzewskiego nowelizacja wywoła konflikt ze związkami zawodowymi i może w rezultacie prowadzić do strajków.
Z zarzutami polityków PiS nie zgadza się wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Stanisław Żmijan (PO). Jak powiedział PAP, proponowane rozwiązania "nadrabiają wieloletnie zaległości prawne" dotyczące funkcjonowania spółek PKP i otwierają możliwość "korzystnej restrukturyzacji" spółek kolejowych w Polsce.
"Proponowane rozwiązania w żadnym wypadku nie mają na celu doprowadzenia do upadłości spółek kolejowych, lecz dajemy możliwość do racjonalnego funkcjonowania tych spółek, aby mogły one z powodzeniem konkurować z innymi przewoźnikami europejskimi. Przecież wiele tysięcy firm w Polsce funkcjonuje w oparciu o kodeks spółek handlowych, a to nie oznacza, że są one skazane z góry na upadłość" - powiedział Żmijan.
Zgodnie z obowiązującym prawem spółki przewozowe utworzone na mocy ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP z 2000 r. nie mogą ogłosić upadłości. Chodzi o PKP Intercity, PKP Cargo i Przewozy Regionalne. Rząd uzasadnia, że zmiany przepisów domaga się od nas Bruksela, dla której brak możliwości upadłości spółek oznacza nieograniczoną gwarancję państwową.
Jak można przeczytać w uzasadnieniu do projektu, jego przepisy dostosowują regulacje krajowe do rozwiązań unijnych dotyczących pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw kolejowych, które przewidują obowiązek zniesienia nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych przedsiębiorstwom kolejowym.
W uzasadnieniu znajduje się również stwierdzenie, że wejście w życie projektowanych przepisów będzie skutkować możliwością upadłości spółek PKP Intercity S.A., Przewozy Regionalne sp. z o.o. oraz PKP Cargo.
PAP