Informacje

Na 12 miesięcy do 30 proc. załogi firmy skierowano na tzw. nieświadczenie pracy / autor: materiały prasowe PKP Cargo
Na 12 miesięcy do 30 proc. załogi firmy skierowano na tzw. nieświadczenie pracy / autor: materiały prasowe PKP Cargo

AKTUALIZACJA

Jedna trzecia załogi PKP Cargo w stanie „hibernacji”

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 maja 2024, 14:31

    Aktualizacja: 27 maja 2024, 15:31

  • Powiększ tekst

Zarząd PKP Cargo zdecydował o uruchomieniu programu kierowania maksymalnie do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy, na 12 miesięcy - podała w poniedziałek firma. Nieświadczenie pracy ma dotyczyć wszystkich grup zawodowych, w tym kierownictwa poszczególnych zakładów – dodano.

Jak poinformował przewoźnik w poniedziałkowym komunikacie, podstawą prawną kierowania pracowników PKP Cargo S.A. na tzw. nieświadczenie pracy jest art. 54 Ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” z 8 września 2000 r.

Zarząd PKP CARGO S.A. (…) informuje, iż w ramach realizacji programu naprawczego, którego celem jest odbudowanie wartości i pozycji Spółki, w dniu 27 maja 2024 r. podjął decyzję o uruchomieniu programu kierowania maksymalnie do 30 proc. pracowników Spółki na tzw. nieświadczenie pracy, na okres 12 miesięcy” - przekazano.

Jak dodano, nieświadczeniem pracy objęte będą wszystkie grupy zawodowe pracowników, w tym kierownictwo poszczególnych zakładów spółki oraz biur centrali spółki, z zastrzeżeniem, że priorytetem jest zapewnienie bieżącej sprawności operacyjnej danej jednostki lub komórki organizacyjnej.

»» O sytuacji w PKP Cargo więcej czytaj tutaj:

PKP Cargo przygotowuje zwolnienia?

Kiedy nowy zarząd PKP Cargo? Jest deklaracja

Prawa pracownika na tzw. nieświadczeniu pracy

Przewoźnik przekazał, że pracownik przebywający na tzw. nieświadczeniu pracy ma prawo do: świadczenia socjalnego w wysokości 60 proc. miesięcznego ekwiwalentu pieniężnego, obliczanego jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, pomniejszone o kwotę składek odprowadzanych na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz zdrowotne w części finansowanej przez ubezpieczonego i podatek dochodowy; wykonania czynności niezbędnych dla zachowania uprawnień zawodowych pracownika; korzystanie ze świadczeń w ramach ZFŚS.

Powyższa decyzja została poddana przez Spółkę konsultacjom ze związkami zawodowymi działającymi w PKP CARGO S.A.” - podano.

WYPEŁNIJ ANKIETĘ. Pomóż nam ulepszyć wGospodarce.pl!

Spadki na rynku przewozów

W opublikowanych również w poniedziałek wynikach PKP Cargo za I kw. 2024 r. odnotowano, że skonsolidowane przychody spółki osiągnęły poziom 1 mld 180,7 mln zł, tj. 24,5 proc. mniej rok do roku. Wynik EBITDA wyniósł 122,4 mln zł, czyli 65,9 proc. mniej r/r. Zaznaczono, że EBIT też był negatywny i wyniósł 96,8 mln zł, a strata netto wyniosła 118,1 mln zł. „Spółka pozostawała pod wpływem pogłębiającej się dekoniunktury na rynku” - podkreślono.

Początek bieżącego roku przyniósł pogłębienie spadków w branży, co jest wynikiem utrzymującej się stagnacji w przemyśle. Zmniejszenie produkcji towarów istotnych z punktu widzenia potencjalnych przewozów grupy PKP Cargo, takich jak np. węgla czy stali miało negatywny wpływ na portfel zrealizowanych przewozów” - wskazała cytowana w komunikacie Monika Starecka, p.o. członka zarządu PKP Cargo.

Dodano, że poniesione koszty operacyjne w badanym kwartale wyniosły 1 mld 263 mln zł, co stanowi spadek o 9,2 proc. r/r. Spadki odnotowano m.in. w kosztach zużycia energii i paliwa trakcyjnego (35,7 proc. r/r), usług transportowych i pozostałych usługach (23,9 proc. r/r) oraz dostępu do infrastruktury (22,9 proc. r/r).

Zauważono jednocześnie, że odnotowano wzrost kosztów z tytułu świadczeń pracowniczych (6 proc.) oraz amortyzacji (14,5 proc.) w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. Podano też, że koszty finansowe netto wyniosły o 15,7 proc. r/r i wyniosły 48 mln zł. Nakłady inwestycyjne wyniosły z kolei 323,5 mln zł (o 31,1 proc. mniej r/r), a na koniec I kw. 2024 r. grupa miała 176,6 mln zł gotówki oraz dostęp do finansowania dłużnego w kwocie 220,7 mln zł.

Zwrócono również uwagę, że udział Grupy PKP Cargo w 2012 r. według masy przewiezionych ładunków wynosił 50,4 proc., a według pracy 60,2 proc. W 2023 r. spadł do poziomu 33,1 proc. wg masy i 33,9 proc. wg pracy przewozowej.W celu wyjścia z obecnej trudnej sytuacji muszą zostać podjęte konkretne działania wieloobszarowe, które w perspektywie pozwolą wrócić na dobry biznesowy tor potentata narodowego i międzynarodowego na rynku kolejowych przewozów towarowych (…)” - zapewniono.

Według danych zawartych na stronie internetowej PKP Cargo, w spółce na koniec 2022 r. zatrudnionych było ponad 20 tys. pracowników.

PAP, sek

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Niemiecki gigant zatrudni Polaków. Na start 15 000 zł netto

Polskie mięso przegrywa na wszystkich rynkach

Berlin zarabia na sąsiadach, a Bruksela nie reaguje

Pracownik nie niewolnik. Produktywność najniższa od 1995

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych