Informacje

KE zwiększa na Polskę nacisk ws. paliw alternatywnych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 lipca 2018, 19:16

  • Powiększ tekst

Komisja Europejska poinformowała w czwartek o przejściu do drugiego etapu procedury o naruszenie prawa UE w związku z niewdrożeniem przez Polskę przepisów w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych.

Pierwsze wezwanie w tej sprawie zostało skierowane do Polski i ośmiu innych państw członkowskich w październiku ubiegłego roku. Czwartkowe przesłanie uzasadnionej opinii, czyli przejście do drugiego etapu procedury, dotyczy poza Polską jeszcze Bułgarii.

Chodzi o wdrożenie dyrektywy z 22 października 2014 r. Jej głównym celem jest stworzenie wspólnych ram szeroko zakrojonej rozbudowy infrastruktury paliw alternatywnych w Europie. W dyrektywie określono minimalne wymogi dotyczące rozbudowy takiej infrastruktury, w tym punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz punktów tankowania gazu ziemnego i wodoru.

Przepisy te, dotyczące m.in. zharmonizowanych norm na potrzeby infrastruktury dla paliw alternatywnych oraz podstawowych wymogów mających umożliwiać rozwój elektromobilności, odgrywają istotną rolę w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego UE - podkreślono w komunikacie Komisji.

Bruksela zwraca uwagę, że celem tych regulacji jest również zmniejszenie zależności transportu od ropy naftowej i złagodzenie jego wpływu na środowisko.

Polska i Bułgaria mają teraz dwa miesiące na udzielenie Komisji odpowiedzi. Jeśli zostanie ona uznana za niesatysfakcjonującą, KE może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Pytany o sprawę jeden z polskich dyplomatów w Brukseli przekazał PAP, że projekt ustawy wdrażającej dyrektywę został kilka miesięcy temu skierowany do prac w Sejmie.

W tej chwili toczą się nad nim prace - zaznaczył.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych jest na ostatnim etapie prac w parlamencie. Zakłada ona m.in. budowę sieci bazowej infrastruktury dla paliw alternatywnych w aglomeracjach, na obszarach gęsto zaludnionych oraz wzdłuż transeuropejskich drogowych korytarzy transportowych.

Według planu do końca 2020 r. powstanie 6 tys. punktów ładowania energią elektryczną o normalnej mocy i 400 punktów ładowania dużej mocy oraz 70 punktów tankowania CNG (sprężonego gazu).

Na podst. PAP

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.