Wodór z Lotosu do tankowania w Warszawie i Gdańsku
Grupa Lotos zamierza udostępnić w 2021 r. dwa punkty tankowania wodoru – informuje koncern. Umowa na finansowanie inwestycji wartej 10 mln euro zostanie podpisana podczas Szczytu Klimatycznego COP24 w Katowicach.
Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci Lotos przy ul. Łopuszańskiej. Stacja ta to część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach Lotos. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku – czytamy w informacji.
Grupa Lotos w ramach swojej strategii do roku 2022 wskazała, jako jeden z priorytetów, rozwój projektów dotyczących paliw alternatywnych. Jest to działalność innowacyjna, z której istotne przychody mogą pojawić się w przyszłości – mówi, cytowany w komunikacie, Mateusz A. Bonca, prezes Grupy Lotos.
Jak podaje koncern, zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, „na terenie rafinerii w Gdańsku powstanie instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Do zasilania ogniw wodorowych napędzających silnik elektryczny potrzebny jest wodór o bardzo wysokiej czystości (99,999 proc.)”. Taki rodzaj czystego paliwa zapewni daleki zasięg pojazdu (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
Wodór niesie ze sobą istotny potencjał ograniczenia emisji CO2 w transporcie, zwłaszcza, że technologia ta będzie rozwijana w pierwszej kolejności w oparciu o transport publiczny – podkreśla, cytowany w komunikacie, Patryk Demski, wiceprezes zarządu ds. Inwestycji i Innowacji Grupy Lotos.
Grupa LOTOS realizuje inwestycje infrastrukturalne, pozwalające na szersze zastosowanie paliw alternatywnych. Spółka współpracuje też z samorządami. W tym roku podpisano z Gdynią oraz Wejherowem listy intencyjne, w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów miejskich – dodaje.
Rafineria w Gdańsku produkuje obecnie około 13 t wodoru na godzinę, a po zakończeniu budowy Projektu EFRA będzie to ponad 16,5 t/h. Przeciętny pojazd osobowy zużywa 1 kg wodoru na 100 km. Natomiast autobus wodorowy zużywa w ciągu roku taką ilość wodoru jaką instalacje Grupy Lotos produkują w ciągu godziny.