PKP optymistycznie - chce spłacić wszystkie długi do 2022 roku
W 2022 r. PKP SA mają spłacić ostatnią ratę swojego historycznego zadłużenia. Jak poinformował dyrektor ds. finansowych w PKP SA Łukasz Szarawara, połowa z sięgającego 4 mld zł długu ma być spłacona w tym i przyszłym roku.
Spłata zadłużenia polskich kolei to jedno z zadań spółki matki Grupy PKP, czyli PKP SA. Obecnie spółka ma do spłaty ok. 4 mld zł.
Jak wyjaśnił Łukasz Szarawara, do końca przyszłego roku trzeba spłacić ok. 2 mld zł. Z tego ok. 600 mln zł przypada na końcówkę tego roku, a reszta na przyszły. "Tegoroczna transza spłaty długu jest już zabezpieczona, mamy na nią środki na koncie" - zapewnił.
Kolejarze mają dwa główne źródła pozyskiwania środków na spłatę długu: przychody z prywatyzacji oraz ze sprzedaży nieruchomości. Spółka jest ostrożna w ujawnianiu szacunków przychodów z prywatyzacji. "Procesy prywatyzacyjne trwają lub są przygotowywane, a ich finał zależy od negocjacji, czy - w przypadku PKP Cargo - powodzenia oferty publicznej" - wyjaśnił Szarawara. "W przypadku sprzedaży nieruchomości wiele zależy od kondycji rynku. W tym roku chcielibyśmy pozyskać z tego źródła niespełna 200 mln zł. W okresie 2013-2015 plan zakłada sprzedaż nieruchomości za ok. 1 mld zł" - dodał.
Dość ważne dla spłaty długów PKP będą wpływy z prywatyzacji towarowego przewoźnika PKP Cargo. Kolejarze nie zdradzają na ile wyceniają spółkę, a wyceny analityków oscylują około kilku miliardów złotych. Na warszawskim parkiecie ma być sprzedanych między 25 proc. a 50 proc. akcji przewoźnika minus jedna akcja. Pakiet kontrolny zostanie na razie w rękach PKP SA. Debiut spółki zaplanowano na IV kwartał tego roku. To będzie pierwsza transakcja typu IPO (czyli pierwsza oferta publiczna) w Europie przeprowadzona przez firmę działającą na rynku kolejowych przewozów towarowych.
PKP SA nie wyklucza, że poza prywatyzacją i sprzedażą nieruchomości poszuka pieniędzy na spłatę długu także na rynku, jednak Szarawara określił możliwość np. emisji obligacji jako "plan B".
"Niezależnie od takich rozwiązań możliwe jest także refinansowanie długu, czyli zmiana warunków spłaty zadłużenia. Sprzyjają temu korzystne warunki rynkowe, więc być może pojawi się okazja do zamiany droższego długu na tańszy. Kondycja spółki PKP SA jest na tyle dobra, że instytucje finansowe chętnie podejmą z nami współpracę" - powiedział.
Grupa PKP powstała w 2001 r. z podziału przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe. Obecnie w skład Grupy wchodzi dziewięć spółek: spółka matka PKP SA, spółki przewozowe: PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście i PKP LHS, oraz spółki zarządzające infrastrukturą kolejową: PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetyka, TK Telekom i PKP Informatyka. Grupa zatrudnia ponad 80 tys. pracowników. Jest to czwarta co do wielkości kolej europejska.
(PAP)