E-faktura – co to jest i kto może ją wystawiać?
Jako przedsiębiorca, po wykonaniu usługi bądź dokonaniu transakcji sprzedaży, musisz wystawić fakturę. Jak się okazuje, wersja papierowa coraz częściej wypierana jest przez fakturę elektroniczną. Kto może ją wystawić? Jakie elementy powinna zawierać i czym w ogóle jest e-faktura? Zobacz szczegóły!
E-faktura to dokument potwierdzający sprzedaż bądź wykonanie usługi, przesyłany w formie elektronicznej. Przedsiębiorcy doceniają tego typu opcję i z chęcią przesyłają klientom tenże dokument w nowoczesnej, elektronicznej wersji. Zalet takiego rozwiązania jest wiele: począwszy od wygody, aż po ochronę środowiska.
Jeśli do tej pory nie doceniałeś, jako przedsiębiorca, elektronicznych faktur zwróć uwagę, że umożliwiają one m.in.:
• łatwe przechowywanie, • dostęp do dokumentów praktycznie wszędzie, • łatwiejsze przygotowywanie deklaracji księgowych, • oszczędność, • ochronę środowiska, • szybszą finalizację transakcji
Warto wiedzieć, że możliwość przesyłania faktur w formie elektronicznej funkcjonuje już ponad 10 lat. Zawdzięczamy ją rozporządzeniu Ministra Finansów z 14 lipca 2005 roku.
Faktury w formie elektronicznej, zgodnie z przepisami, może wystawiać każdy przedsiębiorca. Ważne jest jednak, by od kontrahenta uzyskać zgodę na otrzymanie dokumentów w takiej formie. Przepisy nie określają jednak jednoznacznie formy, w jakiej zgoda ma zostać wyrażona.
Dokument wystawiany jest w dwóch egzemplarzach. Jeden przesyłasz nabywcy, a drugi pozostaje w Twojej dokumentacji. Pamiętaj, że masz obowiązek wystawić dokument czytelny, o integralnej treści. Musisz także zapewnić o autentyczności jego pochodzenia.
Co do elementów, jakie musi zawierać elektroniczna faktura, nie ma tutaj żadnych nowości. Na dokumencie muszą widnieć bowiem wszystkie te informacje, jakie zawierane są na tradycyjnej fakturze. Dokładnie określa je art. 106e. ustawy o podatku VAT. Standardowy pozostaje także termin wystawienia dokumentu.
Skoro już wiesz, kto może wystawiać elektroniczne faktury i jakie są jej elementy, warto skupić się na sposobie przechowywania tego typu dokumentów. Jeśli chodzi o okres przechowywania, wynosi on 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upływa termin płatności podatku.
Faktury elektroniczne przechowujesz, zgodnie z przepisami, w formacie w jakim dostarczyłeś bądź wystawiłeś je kontrahentom tak, by organy podatkowe lub organy kontroli skarbowej miały do nich, na żądanie, natychmiastowy, ciągły i pełny dostęp drogą elektroniczną.