Port Gdynia ma ważnego doradcę
Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju wybrał doradcę transakcyjnego przy projekcie budowy Portu Zewnętrznego - poinformował port w piątkowym komunikacie.
W postępowaniu wybrano najkorzystniejszą ofertę złożoną przez konsorcjum wykonawców: Ernst & Young, Domański Zakrzewski Palinka i Wyg International.
Port zewnętrzny ma być zbudowany w oparciu o formułę partnerstwa publiczno prywatnego (PPP).
W komunikacie poinformowano, że formuła PPP pozwala wykorzystać kapitał, wiedzę i doświadczenie sektora prywatnego w finansowaniu inwestycji i usług publicznych.
„Wybór doradcy transakcyjnego jest jednym z kluczowych elementów w realizacji tej inwestycji. Ten etap projektu przeprocesowaliśmy wspólnie z Departamentem PPP Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju i jesteśmy przekonani, że wspólnymi siłami osiągniemy sukces, znajdując odpowiedniego partnera biznesowego” - powiedział cytowany w komunikacie prezes gdyńskiego portu Adam Meller.
„Rozbudowując port o dodatkowe hektary staniemy się jeszcze bardziej efektywni pod względem przychodów. Powodzenie projektu zależy od przyjętego sposobu realizacji oraz zaangażowania wszystkich stron. Wybierając formułę PPP, wybraliśmy najkorzystniejszą pod względem ekonomicznym i biznesowym drogę realizacji tej inwestycji” - dodał cytowany w komunikacie wiceprezes portu Maciej Bąk.
W komunikacie podkreślono, że dzięki przyjętej w sierpniu przez Sejm specustawie o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych, czas realizacji inwestycji skróci się do 3-4 lat. Bez ustawy budowa trwałaby nawet siedem lat.
Według wcześniejszych szacunków resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Port Zewnętrzny w Gdyni ma kosztować 4-5 mld zł.
PAP/ as/