Niemal 1/3 MŚP planuje robotyzację
Blisko 1/3 małych i średnich przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce planuje w ciągu najbliższych 3 lat robotyzację, wynika z badania wykonanego na zlecenie Universal Robots „Barometr Robotyzacji MŚP”.
„38,8% firm z tej grupy planuje wdrożenie robotów współpracujących, przy czym ten wskaźnik jest skorelowany z wielkością przedsiębiorstwa - wśród przedstawicieli małych firm na roboty wskazało 42,9%, natomiast wśród średnich - 36,8%” - czytamy w komunikacie.
Najistotniejszym czynnikiem motywującym MŚP do robotyzacji stanowisk jest poprawa efektywności produkcji. MŚP spodziewają się, że robotyzacja przede wszystkim pozwoli im obniżyć koszty produkcji, a tym samym zwiększyć jej efektywność (82,7%), ułatwi zwiększenie wolumenu wytwarzanych produktów (71,2%) i skrócenie czasu od zamówienia do realizacji (68,3%). W następnej kolejności firmy wymieniały wyeliminowanie błędów ludzkich (61,5%), trudności z zatrudnieniem lub utrzymaniem personelu (60,6%), podniesienie konkurencyjności (58,7%) oraz bezpieczeństwa pracy (53,8%) a także standaryzację procesów (53,8%), wymieniono w informacji.
„W pierwszej kolejności respondenci planują robotyzację następujących procesów: pakowanie i paletyzacja (39,6% badanych), obsługa maszyn (37,6%), montaż (18,8%), przenoszenie towarów (17,8%). 10,7% oczekuje zwrotu z inwestycji w robotyzację w perspektywie 1 roku, 36,3% w perspektywie 1-2 lat, 20,6% w 3-4 lata, natomiast 17,6% liczy się ze zwrotem w okresie 5 lub więcej lat. Przedsiębiorcy chcieliby oczywiście, żeby czas ten był możliwie jak najkrótszy - blisko 80% respondentów jako optymalny podaje okres do 2 lat” - wymieniono także.
Firmy, które nie rozważają robotyzacji, jako powody wskazują: skalę produkcji nie wymagającą robotyzacji (41,7%), profil produkcyjny nie wymagający instalacji robotów (40,7%), procesy, których nie da się zrobotyzować (34,2%), niską skalę produkcji (32,2%) oraz zbyt wysoki koszt (25,1%), dodano również.
Rozwój przemysłu w Polsce zależy w coraz większej mierze od inwestycji w robotyzację. Przedsiębiorcy dostrzegają jednak wiele barier ograniczających jej wdrożenie we własnej firmie. Naszym zadaniem, jako dostawców technologii, jest dostarczenie im argumentów pozwalających przekonać zarząd, że inwestowanie w robotyzację jest opłacalne i na obecnym etapie rozwoju gospodarki zarówno krajowej, jak i globalnej - jest rozwiązaniem zapewniającym długookresowy rozwój przedsiębiorstwa. Cieszy fakt, że przedsiębiorcy coraz częściej dostrzegają zalety robotów współpracujących, których atutami są m.in. bezpieczeństwo, elastyczność zastosowania i szybkość wdrożenia - skomentował general manager CEE Universal Robots Slavoj Musilek, cytowany w komunikacie.
Badanie „Barometr robotyzacji małych i średnich przedsiębiorstw” przeprowadziło ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku na grupie 300 małych i średnich polskich przedsiębiorstw pod koniec 2019 roku. Wśród ankietowanych znalazły się przedsiębiorstwa z branż: motoryzacyjnej, elektrycznej i elektronicznej, spożywczej, tekstyliów, wyrobów szklanych i ceramicznych, wyrobów papierowych, metalowej i maszynowej oraz przetwórstwa tworzyw sztucznych. Badanie zrealizowano techniką CATI.
Universal Robots powstała w 2005 roku w celu rozpowszechnienia technologii robotów, tworząc niewielkie, łatwe w użyciu, przystępne cenowo oraz elastyczne i bezpieczne we współpracy roboty przemysłowe. W 2019 r. przychód Universal Robots wyniósł 248 mln USD.
Czytaj też: BGK oferuje spore wsparcie dla biznesu
ISBnews, KG