Informacje

Zerwane łańcuchy dostaw z Chin są szansą dla polskich firm na kontrakty na amerykańskim rynku / autor: Pixabay
Zerwane łańcuchy dostaw z Chin są szansą dla polskich firm na kontrakty na amerykańskim rynku / autor: Pixabay

Polacy przed szansą zdobycia amerykańskiego rynku

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 26 czerwca 2020, 18:30

  • Powiększ tekst

Przedsiębiorcy z branży spożywczej, budowlano-wykończeniowej, kosmetycznej i zdrowotnej mają największe szanse na eksport na rynek amerykański - oceniają eksperci Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Łańcuchy dostaw z Chin zostały zakłócone, co jest dla tych firm szansą na nowe kontrakty

Jak wskazał szef biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Waszyngtonie Bartosz Szajda, polskie firmy z powodzeniem funkcjonują na amerykańskim rynku. Co ważne, nowi przedsiębiorcy planują działalność w całym spektrum gospodarczym w Stanach Zjednoczonych - dodał. Zdaniem Szajdy nie ma dla Polaków branży poza zasięgiem - czy są to nowoczesne rozwiązania dla bankowości, usług telemedycznych, druku 3D, czy tworzenia aplikacji w technologii rozszerzonej rzeczywistości (VR).

Wskutek pandemii rozwój tych branż przyspieszył bardzo dynamicznie w ostatnich tygodniach; co dla naszych firm jest ogromną szansą rozwoju - ocenił.

Szajda obserwuje też zainteresowanie na amerykańskim rynku polską zdrową ekologiczną żywnością oraz naturalnymi kosmetykami.

Również szeroką gamą produktów, które w tej chwili zastępują chińskie towary w amerykańskich supermarketach. Łańcuchy dostaw z Chin zostały mocno zakłócone, ten proces zaczął się dużo wcześniej niż pandemia - powiedział. Dodał, że np. w niektórych marketach brakuje od kilku tygodni rowerów i sprzętu fitness.

Według danych Amcham i KPMG, na które powołuje się PAIH obroty handlowe między Polską a Stanami Zjednoczonymi osiągnęły w 2018 r. wartość 21,6 mld dol. (81 mld zł). Rynek amerykański jest na 8. miejscu pod względem zbytu polskich wyrobów przemysłowych - w ciągu 10 lat nastąpił awans z 17. pozycji. Najważniejszym polskim towarem eksportowym do Stanów Zjednoczonych są maszyny i urządzenia mechaniczne, a w tej grupie towarów największy udział mają części do silników turbośmigłowych i turboodrzutowych.

Stany Zjednoczone są 5. rynkiem świadczenia usług z Polski. Ponad 70 proc. wartości eksportu usług obejmują usługi telekomunikacyjne, informatyczne, techniczne, badawczo-rozwojowe i inżynieryjne, czyli tzw. usługi wiedzochłonne. Ich eksport z Polski do Stanów Zjednoczonych szacuje się na około 3 mld dol. (11 mld zł). Z kolei eksport usług informatycznych, w tym oprogramowania, wzrósł od 2010 r. pięciokrotnie i stanowi obecnie 1/3 całości polskiego eksportu usług do Stanów Zjednoczonych - wynika z danych cytowanych przez PAIH.

Eksperci Agencji w oparciu o analizę rynkową ITC ocenili, że cztery kluczowe branże z największym potencjałem eksportowym na rynek Stanów Zjednoczonych to: spożywcza, budowlano-wykończeniowa, kosmetyczna oraz zdrowotna.

W przypadku branży spożywczej, duży potencjał wskazywany jest w żywności poddanej szybkiemu indywidualnemu zmrażaniu (IQF), żywności bio oraz eksporcie wieprzowiny, szczególnie po zamknięciu największego zakładu przetwórstwa trzody chlewnej w USA” - wynika z analizy branżowej PAIH.

Eksperci zwrócili uwagę, że pomimo spadku w eksporcie żywności w ostatnich miesiącach, zarówno saldo i dynamika wzrostu w latach 2017-2019 były pozytywne i dobrze rokują na przyszłość.

W ocenie PAIH, polski eksport budowlano-wykończeniowy korzysta z zapotrzebowania na materiały budowlane oraz ze zmian w technologii wykończenia w USA, w tym z panującej mody na „europejskie” drzwi i okna, które podnoszą wartość nieruchomości na rynku. Polskie produkty mają renomę wysokiej jakości przy stosunkowo niskiej cenie.

Z kolei dla firm z branży kosmetycznej, jak oceniła Agencja, szansą jest popyt wywołany przez pandemię COVID-19 na produkty dezynfekujące, takie jak płyny do dezynfekcji rąk czy sanitizery, oraz produkty do dbania o urodę w warunkach domowych - np. maszynki i farby do włosów czy lakiery i balsamy.

Polskie produkty kosmetyczne mają też dobrą renomę ze względu na swój skład, co przekłada się na zainteresowanie naszymi bio-kosmetykami - czytamy. Według ekspertów ten potencjał jest obecnie niewykorzystany.

Agencja wskazała też na możliwości eksportowe dla producentów urządzeń medycznych wykorzystywanych przez szpitale i kliniki, jak i domowego sprzętu fitness oraz aplikacji mobilnych oferujących nowoczesne rozwiązania. Dodano, że Stany Zjednoczone pozostają jednym z najważniejszych rynków dla firm informatycznych.

PAP/ mk

CZYTAJ TAKŻE: Ile kapitału USA jest w Polsce?

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych