Informacje

Pandemia koronawirusa zostawia ślad w transporcie / autor: pixabay.com
Pandemia koronawirusa zostawia ślad w transporcie / autor: pixabay.com

Rewizja strategii PKP Cargo

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 1 września 2020, 20:00

    Aktualizacja: 1 września 2020, 20:08

  • Powiększ tekst

Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo, w wywiadzie udzielonym PAP Biznes stwierdził, że grupa pracuje nad poprawą EBITDA w II półroczu 2020 roku, a tegoroczne inwestycje mają sięgnąć 0,8-0,85 EBITDA

Strategiczne kierunki rozwoju w tym przekształcanie się PKP Cargo z przewoźnika kolejowego w operatora logistycznego nie ulegną zmianie, a przewozy intermodalne będą jego istotnym elementem. Po półroczu stanowiły one blisko 20 proc. pracy przewozowej grupy. Musimy jednak dostosować naszą strukturę do zmieniającego się otoczenia, aby móc efektywnie działać jako grupa - powiedział Czesław Warsewicz.

Strategia grupy PKP Cargo na lata 2019-2023 zakłada osiągnięcie pozycji nr 1 w obszarze „Trójmorza” i na trasach Nowego Jedwabnego Szlaku na obszarze Unii Europejskiej pod względem pracy przewozowej oraz przewiezionej masy do 2023 roku i wzmacnianie pozycji w latach 2023-2038 oraz 65-proc. udział w polskim rynku towarowych przewozów kolejowych do 2023 roku mierzony pracą przewozową.

PKP Cargo chce także zwiększać zaangażowanie w przewozach intermodalnych i z przewoźnika stać się operatorem logistycznym, który świadczy usługę „od drzwi do drzwi”.

Według strategii na lata 2019-2023 grupa PKP Cargo zakłada, że od 2019 roku coroczny zysk netto będzie na poziomie minimum 5 proc. przychodów, a od 2023 roku - minimum 8 proc. przychodów.

Grupa PKP Cargo miała 191,9 mln zł straty netto w I półroczu 2020 roku wobec 47,9 mln zł zysku netto przed rokiem. Strata operacyjna PKP Cargo wyniosła 182 mln zł wobec 101,9 mln zł zysku przed rokiem. EBITDA zmniejszyła się w tym okresie do 206,7 mln zł z 450 mln zł rok wcześniej.

Przychody z działalności operacyjnej grupy spadły w pierwszym półroczu 2020 roku do 1,96 mld zł z 2,43 mld zł. Łączna masa towarów przewiezionych przez PKP Cargo w pierwszym półroczu 2020 roku spadła o 11,3 proc. do 43,9 mln ton.

Grupa w pierwszym półroczu 2020 r. poniosła nakłady inwestycyjne w wysokości 418,4 mln zł, tj. mniej o 30,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 roku.

W lipcu 2020 grupa PKP Cargo przetransportowała na polskim rynku 6,9 mln ton towarów (-16,7 proc. rdr), a praca przewozowa wyniosła 1,7 mld tkm (-21,1 proc. rdr).

Grupa zanotowała natomiast wzrost przewozów miesiąc do miesiąca. W ujęciu masy towarowej przewozy zwiększyły się o 8,2 proc., a względem pracy przewozowej wzrosły o 1,4 proc. Grupa odnotowała w lipcu zwiększone mdm przewozy: węgla kamiennego (+13,4 proc.), kamienia, żwiru i wapna (+6,1 proc.), koksu i węgla brunatnego (+20,7 proc.), nawozów sztucznych (+17,5 proc.), drewna i wyrobów z drewna (+14,8 proc.) oraz towarów z segmentu pozostałe ładunki (+31,4 proc.).

W sumie w okresie styczeń-lipiec 2020 roku Grupa PKP Cargo przewiozła na krajowym rynku 46,3 mln ton towarów (-20,6 proc. r/=dr), a praca przewozowa wyniosła 11,7 mld tkm (-20,7 proc. rdr).

Bankier.pl/RO

CZYTAJ TEŻ: Wyniki PKP Cargo pod presją pandemii

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.