Informacje

Port Gdynia / autor: Mat. pras.
Port Gdynia / autor: Mat. pras.

Czas na strategiczne inwestycje w polskich portach!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 grudnia 2020, 20:40

  • Powiększ tekst

Budowa falochronu dla Portu Zewnętrznego w Gdyni będzie sfinansowana dzięki obligacjom, które wyemitował minister finansów, funduszy i polityki regionalnej. Wartość tych obligacji to 1 miliard zł; z części skorzystają też porty w Szczecinie i Świnoujściu.

Resort podał we wtorek, że minister finansów, funduszy i polityki regionalnej wyemitował obligacje zerokuponowe na podwyższenie kapitału zakładowego spółek Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.; wyemitowano obligacje o łącznej wartości 1 miliarda zł.

Ministerstwo podało też, że obligacje zerokuponowe (seria ON0423) zostały przekazane we wtorek. Termin ich wykupu resort wyznaczył na 25 kwietnia 2023 r.

Większą część wyemitowanych obligacji - ok. 670 mln zł - otrzyma Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A.

To kolejny milowy krok w realizacji projektu budowy Portu Zewnętrznego” - powiedział PAP kierownik działu marketingu ZMPG Marcin Wojciechowski.

Wyjaśnił, że pieniądze uzyskane z obligacji spółka przeznaczy na budowę falochronu dla Portu Zewnętrznego.

Port Zewnętrzny to strategiczna inwestycja Portu Gdynia. Prace nad nią rozpoczęły się w 2018 r. Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące Nabrzeże Śląskie, na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny.

Jego budowa stała się koniecznością w obliczu rosnącej konkurencji rynkowej oraz prognoz w zakresie popytu na przeładunki kontenerowe w polskich portach morskich, mówiących o wzroście do poziomu około 9,5 mln TEU w 2050 r.

Port Zewnętrzny, jako pirs będący zalądowionym obszarem morskim, zwiększy powierzchnię portu o 151 ha, tj. blisko podwoi dzisiejszy teren gdyńskiego portu oraz zdolności przeładunkowe o 2,5 mln TEU. Planuje się, że pierwsze statki do Portu Zewnętrznego w Gdyni powinny zawinąć na przełomie 2027/2028 r.

Jak poinformowała PAP Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista ds. komunikacji i PR działu marketingu i komunikacji Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, spółka z tytułu obligacji otrzyma nieco ponad 328 mln zł.

Otrzymane przez ZMPSiŚ S.A. środki przeznaczone są na rozwój zespołu portów Szczecin-Świnoujście, w tym na poprawę infrastruktury dostępowej do przyszłego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Stanowią też realizacją ustawy z jesieni ub. roku o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych” - wyjaśniła Woźniak-Lewandowska.

Czytaj też: Polski elektryk z Jaworzna! Fabryka Izery rusza w 2024 r.

PAP/kp

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych