Polacy w sieci szukali głównie fryzjera i pizzerii. Zachowania Polaków w internecie
Z badań programu Trusted Trader wynika, że pizzerii i zakładów fryzjerskich Polacy szukali w ubiegłym roku średnio ponad milion razy miesięcznie, czyli częściej niż np. informacji o Ewie Chodakowskiej niekwestionowanej gwieździe polskiego Internetu.
Trusted Trader sprawdził też, gdzie Polacy najczęściej szukają informacji o firmach. Okazuje się, że książki telefoniczne to już zdecydowanie przeżytek. Wszyscy spośród 447 ankietowanych na zlecenie OBOAK (Ośrodek Badania Opinii Adama Kowalskiego) zadeklarowało, że żeby znaleźć firmę i dowiedzieć się czegoś na jej temat, zagląda do Internetu. 60 proc. dodatkowo pyta znajomych, 7 proc. szuka firm patrząc na szyldy na ulicach, a zaledwie 1 proc. w tradycyjnych drukowanych spisach firm, jak np. książka telefoniczna.
Choć zdecydowana większość 74 proc. ankietowanych przyznała, że szuka w Internecie przede wszystkim informacji o e-sklepach, a 41 proc. o dużych, znanych markach, to aż 30 proc. przyznało także, że właśnie w sieci sprawdza lokalne firmy usługowe fryzjera, mechanika, czy stomatologa.
Właśnie dlatego hasła takie, jak fryzjerstwo / kosmetyczka, pizzeria / restauracja, a także hotele / agroturystyka były w 2013 roku wyszukiwane przez Polaków tak często.
- Frazy związane z tymi branżami były wyszukiwane w Google średnio ponad milion razy miesięcznie. Dla porównania nazwisko niekwestionowanej gwiazdy polskiego Internetu Ewy Chodakowskiej, Polacy wyszukiwali w tym samym okresie średnio 250 tysięcy razy - mówi Dawid Urbańczyk, ekspert programu Trusted Trader.
Największym zaskoczeniem okazała się jednak odpowiedź na pytanie jakiego rodzaju informacji na temat firm szukamy w sieci. Na tak postawione pytanie wszyscy ankietowani odpowiedzieli opinii o firmie! Dodatkowo 9 proc. z nich przyznała, że ocenia wygląd strony internetowej, a jeden procent, że sprawdza też certyfikaty i polecenia zamieszczone na www.
- Okazuje się więc, że stwierdzenie jeśli nie ma cię w Internecie to nie istniejesz, które trąci dziś banałem, trzeba by zamienić na jesteś taki, jakim opisują cię w Internecie. Wygląda też na to, że prawie nikt nie traktuje poważnie certyfikatów, czy programów oceniających rzetelność finansową firm, które są dziś tak modne w Polsce - mówi Dawid Urbańczyk. - Bo to właśnie opinia o firmie, pozostawiona niejednokrotnie przez anonimowe osoby, ma zasadniczy wpływ na decyzję o wyborze - podkreśla.
Zdaniem Dawida Urbańczyka, właśnie dlatego tak istotne jest tworzenie narzędzi, które spowodują, że zamieszczane w sieci opinie na temat firm będą prawdziwe.
- W tej chwili bardzo łatwo natknąć się na skrajnie negatywne opinie, często będące oszczerstwami, nierzadko zamieszczane w sieci przez konkurencję, albo opinie sfabrykowane przez zajmujące się tym profesjonalnie firmy - mówi Dawid Urbańczyk.
Jego zdaniem firmy powinny zachęcać swoich klientów do pozostawiania opinii na ich temat w Internecie. Tym bardziej, że zadowolony klient rzadko dzieli się swoimi wrażeniami z zakupu, czy usługi, częściej robią to niezadowoleni.
Tabela : Zestawienie liczby wyszukań haseł w 2013 r.
Frazy związane z branżami |
Liczba wyszukań (średnio miesięcznie w 2013 r.) |
Kosmetyczka, fryzjerstwo |
1 253 050 |
Noclegi, hotele, agroturystyka |
1 289 320 |
Pizzeria, restauracja |
1 023 870 |
Architekci |
759 050 |
Lekarze |
728 560 |
Mechanika samochodowa |
636 210 |
Usługi budowlane |
393 020 |
Stomatolog, dentysta |
390 440 |
Stolarstwo |
251 780 |
Opr. Jas